Ο "χάρτης" των νέων μεγάλων έργων: Ποια υπογράφονται, ποια δημοπρατούνται

Πηγαίνοντας το χρόνο πίσω, ας πούμε 10 χρόνια πριν στο 2009, η Ελλάδα είχε πολλά έργα. Για αυτοκινητόδρομους, για σιδηρόδρομους για λιμάνια και αεροδρόμια. Είναι αλήθεια ότι ήταν μία εποχή που στηνόταν το μελλοντικό πρόσωπο της χώρας μέσα από μία γεναιόδωρη γενιά έργων.

Αυτή η γενιά εν πολλοίς σήμερα έχει ολοκληρωθεί. Η χώρα διαθέτει ένα σημαντικό δίκτυο αυτοκινητόδρομων, προ ημερών ολοκληρώθηκε και η διπλή γραμμή στον διάδρομο Αθήνα-Θεσσαλονίκη ενώ παράλληλα είναι σε εξέλιξη μία ενδιάμεση γενιά έργων που θα μας φτάσει στο 2021. Είναι η αναβάθμιση 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων η ολοκλήρωση του Προβλήτα ΙΙΙ στο Λιμάνι του Πειραιά, η Ανάπλαση Φαλήρου, η Σιδηροδρομική Σήραγγα Σεπολίων και το νότιο τμήμα του Ε65 από τη Λαμία μέχρι την Ξυνιάδα. Είναι μία ενδιάμεση γενιά γιατί δεν έχει την ευρύτητα και την οραματικότητα που είχε η προηγούμενη γενιά. Βοηθά όμως στην εκμοντερνοποίηση κυρίως υφιστάμενων υποδομών. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η Ελλάδα δεν είναι πλέον μία γυμνή από υποδομές χώρα αλλά με σύγχρονες βασικές υποδομές που χρειάζονται ενίσχυση.

Φέτος όμως αυτό πρόκειται να αλλάξει μιας και είναι σε εξέλιξη ή πρόκειται να βγουν διαγωνισμοί για μία νέα γενιά έργων η οποία θα ολοκληρωθεί σταδιακά από το 2022 μέχρι το 2027 διαμορφώνοντας το πιο μελλοντικό πρόσωπο της χώρας.

Τις επόμενες μέρες ενεργοποιείται η σύμβαση για το Νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου (ολοκλήρωση 2024) και οι εργολαβίες του Πάτρα-Πύργος (ολοκλήρωση τέλη του 2022). Η Γραμμή 4 του Μετρό υπόσχεται φέτος να βγάλει το ανάδοχο σχήμα για ένα έργο που θα τραβήξει όλη την επόμενη δεκαετία και που θα μετασχηματίσει τον συγκοινωνιακό χάρτη της Αθήνας. Ανάδοχο περιμένουμε επίσης για την Υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος (ολοκλήρωση τέλη 2023).

Έχουμε επίσης διαγωνισμούς για την ολοκλήρωση της νέας διπλής ηλεκτροκινούμενης γραμμής Κιάτο-Πάτρα. Περιμένουμε να υπογραφεί η ηλεκτροκίνηση στο Κιάτο-Αίγιο ενώ θα έχουμε 3 διαγωνισμύς για τα τμήματα Αίγιο-Ψαθόπυργος, Ψαθόπυργος-Ρίο και Ρίο-Άγιος Διονυσιος Πάτρας. Αυτά τα έργα αναμένεται να ολοκληρωθούν σταδιακά μέχρι το 2023-2024. Ξεκινούν επίσης τα έργα για την ηλεκτροκίνηση του Θεσσαλικού Σιδηρόδρομου μέχρι το 2023 (Λάρισα-Βόλος και Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα) με το πρώτο να αναμένεται ο διαγωνισμός και το δεύτερο να οδεύει προς υπογραφή. Τέλος θα έχουμε τα έργα για την ολοκλήρωση των υποδομών στον Κεντρικό Σιδηροδρομικό Σταθμό Αθηνών.

Έχουμε τους διαγωνισμούς για τα 2 μεγάλα Logistics Park σε Θεσσαλονίκη και Θριάσιο 2 και περιμένουμε τουλάχιστον δύο ακόμα σε Αλεξανδρούπολη και Ηγουμενίτσα (ολοκλήρωση 2022-2024).

Περνώντας στα λιμάνια έχουμε τους 2 μεγάλους διαγωνισμούς σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη για το νέο προβλήτα κρουαζιέρας και ολοκλήρωση 6ου προβλήτα αντίστοιχα (ολοκλήρωση 2023).

Στα αεροδρόμια πέρα από το Καστέλι έχουμε τη μεγάλη επέκταση του Αεροδρομίου της Αθήνας που πρόκειται να ανακοινωθεί το αμέσως επόμενο διάστημα (ολοκλήρωση 2023).

Στα μεγάλα οδικά έργα περιμένουμε να κλειδώσει η χρηματοδότηση για την ολοκλήρωση του Ε65 με το βόρειο τμήμα από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία (2023) και για το επόμενο έτος την ανάδειξη αναδόχου για το διπλό διαγωνισμό του ΒΟΑΚ (2025).

Αυτό είναι το μπουκέτο έργων για το 2019. Αν πάμε και μέχρι το 2021 τότε έχουμε ακόμα μία ενδιάμεση γενιά έργων που αφορά: την ηλεκτροκίνηση της γραμμής Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας (2024), την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού τμήματος ΣΚΑ-Οινόη (2024) και κάποια μικρότερα που συμπληρώνουν ένα ακόμα παζλ στην μεγένθυση των υποδομών της χώρας.

Δεν ξεχνάμε φυσικά το mega project στο Ελληνικό το οποίο θα είναι η ναυαρχίδα των κατασκευών όταν όμως ενεργοποιηθεί. Η επένδυση των 8 δισ.ευρώ παραμένει η μεγάλη ελπίδα όλου του τεχνικού κλάδου που προς το παρόν είναι σε φάση διευθέτησης εκρεμμοτήτων.

Η Ελλάδα περνώντας μέσα από την δυσκολότερη μεταπολεμικά περίοδο της νεότερης ιστορίας της βγαίνει με ένα πιο μοντέρνο πρόσωπο και αν ξεπεράσει το σύμπλεγμα της Ψωροκώσταινας που την κατατρέχει τότε μπορεί να αναδειχθεί ως η σημαντικότερη χώρα στην Νότιο-Ανατολική Ευρώπη. Το πακέτο έργων που περιγράφηκε παραπάνω δεν είναι ούτε φανταστικό ούτε μακέτες, είναι έργα που έχουν χρηματοδότηση και που με καλούς χειρισμούς μπορούν να ενεργοποιηθούν και να συμβάλουν στην βελτίωση του κλίματος στον τεχνικό κλάδο που σήμερα δεν περνά και τις καλύτερες μέρες του.

Πηγή: ypodomes.com

  1. ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
  2. LIFE STYLE