Η πορεία ενός ανθρώπου (Γ.Ρώρου) που ηγείτο της προσπάθειας και της διοίκησης για χρόνια του εμπορικού συλλόγου της Πάτρας  δεν μπορεί να σβηστεί ή να ξεχαστεί σε ένα χρόνο. Στόχος της νέας Διοίκησης είναι να προχωρήσει με ενότητα στην επόμενη μέρα του Εμπορικού Συλλόγου, ξεπερνώντας καθημερινές αντικειμενικές δυσκολίες, άγραφους και γραμμένους «νόμους διοίκησης» ενός απαιτητικού σωματείου.

 Οι εκλογές του 2019, η συγκρότηση ψηφοδελτίου, η ανταπόκριση του κόσμου για συμμετοχή στις εκλογές και η προσαρμογή στις ανάγκες και τις δυνατότητές μιας μεγάλης συλλογικότητας με πλούσια ιστορία διεκδίκησης και τοποθέτησης με ουσιαστικό και τεκμηριωμένο λόγο στα τεκταινόμενα του εμπορίου πανελλαδικά αλλά και στα τοπικά θέματα της πόλης. Δεν ήταν εύκολα διαχειρίσιμο προϊόν. Η συγκρότηση του ψηφοδελτίου από έναν άνθρωπο όπως ο Γιώργος Βαγενάς, ενός έμπειρου συνδικαλιστή, με μεγάλη προσήλωση και διαδρομή στο συνδικαλιστικό έργο του Εμπορικού Συλλόγου της Πάτρας, της Ομοσπονδίας Πελοποννήσου αλλά και της ΕΣΕΕ, ήταν η βάση ώστε να ανταποκριθούμε με αποτελεσματικότητα στα νέα δεδομένα. Η συνολική κοινή προσπάθεια νίκησε.

Ο καθένας μας από την μεριά του και  με γνώμονα την συλλογική προσπάθεια έδωσε την μάχη. Οι συνάδελφοι μας τίμησαν και εξέλεξαν για μία ακόμη φορά το ενωτικό ψηφοδέλτιο πρώτο με μεγάλη διαφορά από τα άλλα δύο ψηφοδέλτια. Οι πολιτικές αποχρώσεις δεν έλειπαν, κι είναι αλήθεια. Με γνώμονα το κοινό καλό η πολιτική άποψη του ενός ή της μίας, γινόταν τεκμηριωμένη απάντηση στο πρόβλημα που ήθελε επίλυση κι αυτό είναι η συλλογικότητα. Το Ενωτικό ψηφοδέλτιο μας κάνει πιστούς στο κοινό αγώνα, είναι το αποτέλεσμα που μας παγιώνει ως τη μόνη «συνδικαλιστική δύναμη» εντός του ιστορικού αυτού συλλόγου και το καθορίζει ως ψηφοδέλτιο που θα παραμένει πάντα η βάση, το εφαλτήριο για νέους αγώνες, νέες διεκδικήσεις απέναντι στα πραγματικά και ουσιαστικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος μας. Απόδειξη αυτών η απολυτή επιτυχία στην ομοσπονδία Πελοποννήσου αλλά και η αξιοπρεπής αντιπροσώπευση στην ΕΣΕΕ.

Καθημερινότητα.

Πολλά και σημαντικά τα θέματα της καθημερινότητας:
Το σύγχρονο εμπόριο, e-shop, εμπόριο και social media, εμπορικοί δρόμοι, προσαρμογή της πόλης στις ανάγκες του σύγχρονου εμπορίου, διευκολύνσεις καταναλωτή-πολίτη (όπως είχε την ανάγκη να λέει πάντα ο αείμνηστος Ηλίας ο Παυλίδης). Εμπορικές γειτονιές, ανταπόκριση στα προβλήματα των συναδέλφων, διεκπεραιώτριά ζητήματα με το δημόσιο, σχέσεις με Δήμο και Περιφέρεια. Εκπροσώπηση του συλλόγου στα κέντρα λήψης αποφάσεων, Κορωνοιός.

Ας προσεγγίσουμε έστω και επιγραμματικά τα θέματα ένα προς ένα…

Αντικειμενικές δυσκολίες όπως η χρηματοδότηση μας κάνει να λειτουργούμε επιφυλακτικά για ένα κεντρικό σύστημα που θα εντάξει ολόκληρη την τοπική αγορά σε μια κοινή πλατφόρμα e-shop. Έχουμε την ιδέα, έχουμε την προμελέτη και αναζητούμε την χρηματοδότηση ούτως ώστε να την προσφέρουμε στα μέλη μας δωρεάν. Οι μεμονωμένες αποσπασματικές προσπάθειες μικρών επιχειρήσεων έχουν αποδείξει ότι δύσκολα θα μπορέσουν να αντιπαλέψουν τα μεγάλα πολυκαταστήματα και e-shop. To μόνο σχετικά αποτελεσματικό, που πληρώνεται αδρά, είναι η συμμέτοχη των μικρών e-shop σε μεγάλες πλατφόρμες πωλήσεων.

Εμπόριο και social media, όντως είναι δεδομένο ότι η ανταπόκριση του καταναλωτή μέσω των social media μας δίνει ένα πεδίο δόξης λαμπρό. Πρέπει να το τολμήσουν οι συνάδελφοι και φυσικά οφείλουμε σαν συλλογικότητα να «ανάψουμε τα φωτά»  ώστε να χρησιμοποιούν σωστά τα social media και την προώθηση των προϊόντων τους.

Εμπορικοί δρόμοι εμπορικές γειτονιές.

Ήταν το θέμα των ημερών πριν περίπου ένα μήνα, μιας και η Δημοτική αρχή πηγαινοέφερνε αποσπασματικά το θέμα των αντιδρομήσεων και πεζοδρομήσεων εντός του κέντρου της πόλης.   Ο εμπορικός σύλλογος σε όλους τους τόνους ζητούσε ολοκληρωμένο σχεδιασμό και μελέτη που θα έδινε ξεκάθαρα το τι ακριβώς θα συμβεί την επομένη μέρα από την ολοκλήρωση των έργων. Επιμείναμε στην αποφυγή του παραδείγματος της Άγιου Νικόλαου προ εικοσαετίας και της Ρήγα Φεραίου προ δεκαετίας. Υπάρχουν όμως και περιφερειακές εμπορικές γειτονιές (Ζαρουχλέικα, Ρίο, Ακρωτηρίου, Έλληνος Στρατιώτου, Πανεπιστήμιου, Νέος δρόμος, Αγυιά). Αυτές οι εμπορικές γειτονιές είναι πλούτος για τη πόλη και θα πρέπει να έχουν ίσες ευκαιρίες. Πιστέψτε με είναι οι μόνοι που δεν ζητούν τον απολυτό προσανατολισμό στις ανάγκες τους και θέτουν τα προβλήματα με μεγάλη ευγένεια και σεβασμό προς τον σύλλογο. Σημαντικά θέματα όπως οι κορύνες στην Έλληνος δεν έχουν ξεπεραστεί, μια ανάπλαση με δημιουργία πεζοδρόμιων στο Ρίο δεν έχει καν δρομολογηθεί. Στη παλιά αγορά του Μαρκάτου (Καραϊσκάκη, Ερμού ,Υψηλάντου κλπ)  δεν υπάρχουν ανάγκες και ζητήματα προς επίλυση;  Υπάρχουν και δεν έχουν μπει ποτέ στο τραπέζι της συζήτησης των προβλημάτων και του γενικού σχεδιασμού μιας πόλης που θα έπρεπε να έχει σε υψηλή θέση στην ατζέντα το εμπόριό της που είναι και ο δρόμος για την μείωση της αυξημένης ανεργίας της.

Σύγχρονο εμπόριο και προσαρμογή της πόλης στις ανάγκες του καταναλωτή, πολίτη

Θυμάμαι μια προσέγγιση του Δήμαρχου Τρικκαίων στη γενική συνέλευση της ΕΣΕΕ. Έθετε το ζήτημα ως τρίτος παρατηρητής, ξέρετε μερικές φορές ο τρίτος παρατηρητής έχει πιο καθαρή σκέψη. Η πρόταση του ήταν τόσο απλή «όταν η πόλη μας  είναι προσβάσιμη και λειτουργική θα έχουμε μια πόλη ευχάριστη στους καταναλωτές άρα το φυσικό κατάστημα θα δουλέψει». Και το επεκτείνω, συνομήλικοι μου και άτομα νεότερης ηλικίας από έμενα είναι αυτή η γενιά που χάνουμε από το ζωντανό εμπόριο γιατί δεν έχουμε κάνει κάθε πλευρά της πόλης μας προσεγγίσιμη. Αλήθεια πόσες φορές έχει περπατήσει ένας 30αρης στη Καραϊσκάκη ή στην Κανακάρη για να κάνει τη βόλτα του…;  Αν λοιπόν καταφέρουμε αυτό, το εμπόριο θα ανοίξει σε κάθε γωνιά της πόλης δίνοντας ζωή και εργασία στον πολίτη και την πόλη της Πάτρας. Άρα σύγχρονο εμπόριο δεν σημαίνει απολύτως ηλεκτρονικό εμπόριο κι οφείλουμε να το ξεπεράσουμε.

Δημόσιες παρεμβάσεις, συμμετοχή σε επιτροπές, συμμετοχή στα κέντρα λήψης αποφάσεων, επίλυση διεκπαιρεωτικών υποθέσεων με το δημόσιο

Το Α και το Ω της συλλογικότητας, είναι να συμπαρίσταται και να δίνει λύσεις στους συναδέλφους αλλά και να έχει και σοβαρή εκπροσώπηση στις επιτροπές και στα κέντρα λήψης αποφάσεων. Εμείς παρά τις δυσκολίες τις αδυναμίες, τον ελλιπή συντονισμό είχαμε μια σοβαρή εικόνα και παρέμβαση στο δημόσιο διάλογο. Δεν ευλογούμε τα γένια μας, και παραδοχή όλων μας είναι ότι υπήρξαν και άστοχες δηλώσεις που εξέφραζαν προσωπικές απόψεις  αλλά στην ουσία της εκπροσώπησης ο σύλλογος κατάφερε να βγάλει μια συνολική συγκεκριμένη και τεκμηριωμένη άποψη στην προσέγγιση των προβλημάτων του εμπορίου.
Φυσικά θα ήταν ευχής έργον αν όλοι οι θεσμοί της πόλης λειτουργούσαν με ανοιχτά κέντρα λήψης αποφάσεων, έντονη διαβούλευση, με όλες τις συλλογικότητες ενεργές πράγμα που δυστυχώς δεν συμβαίνει. Όπως και στο παρελθόν έχουμε ζητήσει την δημιουργία της επιτροπής πόλης που θα διαβουλευόταν και συναποφάσιζε τις λύσεις στα μεγάλα και καθοριστικά προβλήματα της πόλης.

Η συμμέτοχη στις επιτροπές του δημοσίου, ήταν πάντα υπεύθυνη από τη πλευρά μας, με στόχο την επίλυση των προβλημάτων των συναδέλφων και την παροχή βοήθειας. Άλλωστε η εποχή του Κορωνοϊού μας έδειξε για τα καλά τι σημαίνει αλληλεγγύη όταν τα τηλέφωνα μας χτυπούσαν ασταμάτητα για βοήθεια και έμμεση στήριξη όλων των επιχειρήσεων.

Κορωνοϊός

Είναι αλήθεια ότι βρεθήκαμε αντιμέτωποι με ένα πρόβλημα που δεν είχε αντιμετωπίσει ο εμπορικός συνδικαλισμός κατά το παρελθόν. Δεν υπήρχε η πεπατημένη, ο μπούσουλας, η συνταγή στο πως αντιμετωπίζουμε κάτι τέτοιο… Μια υγειονομική κρίση εξελισσόταν και εξελίσσεται σε οικονομική μπροστά στα μάτια μας…
Εξ αρχής λάβαμε έγκαιρα μετρά  προσπαθήσαμε να συρρικνώσουμε τα ωράρια λειτουργιάς την στιγμή που ο κόσμος είχε πανικοβληθεί. Πιέσαμε την κυβέρνηση να αναλάβει το κόστος για τα επαγγέλματα που έπρεπε να κλείσουν με κρατική εντολή. Πιέσαμε και πιέζουμε για στήριξη της μικρής επιχείρησης και των αυτοαπασχολουμένων, πράγμα που ουσιαστικά δεν έχει βάλει στην ατζέντα της η κυβέρνηση. Επιβεβαιωθήκαμε δυστυχώς στην εκτίμησή μας  ότι η υγειονομική κρίση θα μετατραπεί σε οικονομική κρίση και ευκαιρία για «ξεκαθάρισμα» της αγοράς.

Θεωρώ δεδομένο και αρκετά δουλεμένο από τα οικονομικά επιτελεία της κυβέρνησης ότι η κρίση θα φέρει την ανάλογη συγκέντρωση κεφαλαίων, κεφάλαια που θα βάλουν νέα λουκέτα σε μικρές επιχειρήσεις. Ακόμη θα πρέπει να έχουμε στο νου μας ότι ο Έλληνας έχει στο DNA του να είναι αισιόδοξος κι όντως θα προσπαθήσει με νύχια και με δόντια να κρατήσει την επιχείρηση του. Δυστυχώς τον Σεπτέμβρη τα πράγματα θα είναι πολύ διαφορετικά και δύσκολα για τα εμπορικά καταστήματα. Έχουμε μπροστά μια κρίση που πρέπει να την ξεπεράσουμε. Καλή δύναμη σε όλους.

Τέλος καλώ όλους τους συναδέλφους να έρθουν κοντά στον Εμπορικό Σύλλογο ένα ενεργό κύτταρο της πόλης να διεκδικήσουμε μαζί τα καθημερινά προβλήματα και να ζητήσουν την βοήθεια που οφείλουμε να τους δώσουμε. Να γίνει κατανοητό ότι ο Σύλλογος δεν είναι μόνο ένα ωράριο στη βιτρίνα των καταστημάτων τους είναι κάτι πολύ πιο ουσιαστικό, κάτι πολύ πιο δυνατό.
 

Προαστιακός – Τραμ – Τramtrain

Δυνατή και αναγκαία η λειτουργία και επέκταση ενός αστικού μέσου σταθερής τροχιάς στην Πάτρα

Η συζήτηση για το τραίνο στην Πάτρα κυριαρχείται από το ζήτημα της διέλευσης της νέας σιδηροδρομικής γραμμής. Αγνοείται έτσι η τουλάχιστον εξίσου σημαντική διάσταση της προοπτικής ενός συστήματος μέσων σταθερής τροχιάς για ένα βιώσιμο μέλλον των αστικών μεταφορών στην Πάτρα.

Οι συλλογικοί φορείς που υπογράφουμε το παρόν κείμενο θέτουμε στο δημόσιο διάλογο τη διάσταση αυτή. Θεωρούμε απόλυτα θεμελιώδες ότι η χάραξη και υλοποίηση της νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής μέσα στο πολεοδομικό συγκρότημα της Πάτρας οφείλει να μπορεί να συνδυάζεται, να επιτρέπει και να ευνοεί την ανάπτυξη μέσων αστικής σταθερής τροχιάς, και σε καμιά περίπτωση να την παρεμποδίζει.

Η Πάτρα είναι η πρώτη πόλη στην Ελλάδα που απέκτησε ηλεκτροκίνητη δημόσια συγκοινωνία σταθερής τροχιάς (1902–τραμ). Αποτελεί πολεοδομικό συγκρότημα με γραμμική ανάπτυξη 40χλμ περίπου κατά μήκος της παραλίας, που διατρέχεται από σιδηροδρομικό άξονα για πάνω από 100 χρόνια και είναι κατάλληλο πεδίο εφαρμογής αστικού και προαστιακού μέσου σταθερής τροχιάς. Η ύπαρξη του λιμένα-πύλης προς την Ευρώπη, του ΠΓΝΠ, του Πανεπιστημίου, της ΒΙ.ΠΕ., του Αεροδρομίου του Αράξου έχουν δημιουργήσει και στην Πάτρα φαινόμενα ανάλογα της Αθήνας και κάθε άλλου μεγάλου μητροπολιτικού κέντρου όπου

·     κυριαρχούν τα ΙΧ αυτοκίνητα

·     υπάρχει σοβαρότατο πρόβλημα στάθμευσης

·     οι δραστηριότητες βρίσκονται σε δυσαρμονία τις περισσότερες φορές με το δίκτυο της Δημόσιας Συγκοινωνίας

·     υπάρχουν σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις (ατμοσφαιρική ρύπανση, ηχορύπανση, κορεσμός του διαθέσιμου δημόσιου αστικού χώρου) και κατά συνέπεια υποβάθμιση της ποιότητας ζωής.

Άλλες πόλεις στην Ευρώπη, με το μέγεθος και το δυναμισμό δραστηριοτήτων της Πάτρας, έχουν ως κορμό των συγκοινωνιών τους ανεπτυγμένα συστήματα σταθερής τροχιάς (ελαφρύ τραμ, tram-train, προαστιακό) και συμπληρωματικό δίκτυο αξιόπιστων και φιλικά σχεδιασμένων λεωφορείων. Ένα τέτοιο δίκτυο πρόκειται να κατασκευασθεί και στο πάρκο του Ελληνικού από το παραλιακό μέτωπο του Αγίου Κοσμά ως τους σταθμούς Ελληνικού και Αργυρούπολης του Μετρό, με τους οποίους το Τραμ θα έχει ανταπόκριση.

Για τους παραπάνω λόγους θεωρούμε ότι απαιτείται άμεσα ο εκσυγχρονισμός λειτουργίας του αστικού μέσου σταθερής τροχιάς, κατά μήκος της αστικής και ημιαστικής διαδρομής, πάνω στη νέα υπό κατασκευή Σιδηροδρομική Γραμμή κανονικού εύρους Αθηνών-Πατρών (και μελλοντικά Πύργου), που θα παίξει το ρόλο ενός σύγχρονου επίγειου «Αχαϊκού Τραμ» με πυκνές στάσεις. Για το λόγο αυτό, είναι απαραίτητη η διατήρηση των υπαρχουσών στάσεων του προαστιακού, στην αστική και ημιαστική περιοχή Πατρών, και η κατασκευή κλάδων προς το ΠΓΝΠ/Πανεπιστήμιο, το Πρώην ΑΤΕΙ, το Παμπελοποννησιακό και το Νοσοκομείο του Αγίου Ανδρέα που θα έχουν σαν αποτέλεσμα την πύκνωση των δρομολογίων. Έτσι θα αποτελέσει ένα σύγχρονο και πλήρες μέσο μαζικής μεταφοράς αστικής/ημιαστικής σταθερής τροχιάς που θα εκτείνεται μεταξύ Ψαθόπυργου-Κάτω Αχαΐας μαζί με τους 2 προαναφερόμενους κλάδους και με προοπτική κατασκευής κλάδου προς τη ΒΙΠΕ και το Αεροδρόμιο του Αράξου. Παράλληλα, εφόσον χωροθετηθούν πάρκινγκ–μετεπιβίβασης (Park and Ride) σε περιφερειακούς σταθμούς του Τραμ, σε συνδυασμό με δημιουργία τροφοδοτικών γραμμών λεωφορείων, δημιουργούνται ουσιαστικές προϋποθέσεις για σημαντική κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση, πεζοδρομήσεις και δίκτυο ποδηλατοκίνησης στο ιστορικό κέντρο της Πάτρας και όχι μόνο.

Πιστεύουμε λοιπόν ότι είναι απαραίτητη μια ολοκληρωμένη παρέμβαση με συνοδά έργα, ώστε η προτεινόμενη λύση να μην περιλαμβάνει μόνο τα λειτουργικά χαρακτηριστικά της γραμμής αλλά και τη συνολική ανάπλαση του παραλιακού μετώπου, και την αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος. Με αυτόν τον τρόπο θα καλυφθούν οι σύγχρονες ανάγκες της πόλης, ανεξάρτητα από τον τρόπο χάραξης της υπεραστικής γραμμής (επίγεια, υπόγεια, κλπ). Αυτό προϋποθέτει τη συνεργασία εμπλεκομένων φορέων, (Υπουργείο, ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, Περιφέρεια, Δήμος, ΟΛΠΑ, Πανεπιστήμιο, ΤΕΕ κλπ.), ώστε η πόλη να μεγιστοποιήσει τα οφέλη από τη διέλευση του σιδηροδρόμου.

Χωρίς να θέλουμε να υποδείξουμε λεπτομερείς λύσεις αλλά αρχές, κατευθύνσεις και ιδέες, θεωρούμε ότι ως ενεργοί πολίτες δικαιούμαστε να απαιτούμε δημόσιες συγκοινωνίες πρώτα απ’ όλα ενεργειακά βιώσιμες, ασφαλείς, ελκυστικές στο κοινό, λειτουργικές, εύχρηστες ώστε να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της λειτουργίας μιας σύγχρονης πόλης.



Οι οργανώσεις του Δικτύου

Κίνηση για την προώθηση επίγειου μέσου σταθερής τροχιάς στην Πάτρα

ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ (Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού)

Σύλλογος Φίλων του Σιδηροδρόμου (ΣΦΣ)

ΠΡΟΤΑΣΗ για έναν άλλο τρόπο ζωής

Πολίτες Εν Δράσει


«Αυτή τη στιγμή κάνουμε ένα τεράστιο πείραμα για να έχουμε τουρισμό σε καιρό πανδημίας. Είναι ίσως από τις πρώτες φορές που γίνεται ένα τέτοιο μεγάλο πείραμα και σε τόσο μεγάλη έκταση», είπε ο καθηγητής Λοιμωξιολογίας Νίκος Σύψας.

Μιλώντας στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Open, ο κ. Σύψας αναφερόμενος στην υποχρεωτική συμπλήρωση της φόρμας εντοπισμού επιβατών (PLF) από κάθε επισκέπτη στη χώρα, τόνισε: «Νομίζω ότι η Ελλάδα έχει εφαρμόσει ένα σύστημα, το οποίο θα είναι εξαιρετικά αποτελεσματικό και αφορά τη συμπλήρωση των στοιχείων του ταξιδιώτη πριν καν αυτός φτάσει στην Ελλάδα. Αυτός ο έλεγχος γίνεται στοχευμένα και όχι σε ένα τυχαίο δείγμα. Και βέβαια γνωρίζουμε πού πηγαίνει ο τουρίστας, γνωρίζουμε τον αριθμό του κινητού του ώστε να τον ενημερώσουμε σε περίπτωση που κάτι πάει ανάποδα».

«Βέβαια, δεν σας κρύβω ότι κρατάμε την αναπνοή μας όλοι όσοι εμπλεκόμαστε σε αυτό το σχέδιο. Πιστεύουμε ότι μέσα στις επόμενες 10-14 μέρες θα έχουμε μια εικόνα ποια είναι η επίδραση του ανοίγματος των συνόρων στην επιδημία και ελπίζουμε τα πράγματα να είναι διαχειρίσιμα», ανέφερε ακόμη ο κ. Σύψας.

Ο καθηγητής Λοιμωξιολογίας επεσήμανε ότι το άνοιγμα του τουρισμού ξεκινά από ένα ασφαλές σημείο, καθώς ο δείκτης αναπαραγωγής του κορωνοϊού είναι κάτω από το 0,5 στη χώρα μας.

«Από εκεί και πέρα υπάρχουν και άλλα στοιχεία που συνεκτιμώνται, όπως είναι ο αριθμός των εισαγωγών, των διασωληνώσεων και των θανάτων. Αυτή τη στιγμή ξεκινάμε από ένα πολύ καλό σημείο», συμπλήρωσε.

Σύψας: Αν δούμε διασπορά κρουσμάτων ίσως αλλάξουν οι ταξιδιωτικές οδηγίες

Σε ερώτηση για το τι θα προκαλέσει αλλαγή των αποφάσεων που έχουν ληφθεί για τον τουρισμό, ο καθηγητής Λοιμωξιολογίας απάντησε: «Αν δούμε αυξητικές τάσεις και κυρίως αν δούμε διασπορά σε όλη την Ελλάδα, ιδίως αν δούμε ότι κάθε ημέρα έχουμε περισσότερα κρούσματα από την προηγούμενη, τότε ενδεχομένως να υπάρξει επανακαθορισμός και των ταξιδιωτικών οδηγιών, αλλά ενδεχομένως θα ληφθούν και άλλα μέτρα».

Παράλληλα υπενθύμισε πως τα μέτρα αυτά είναι υπό αναθεώρηση ανά πάσα στιγμή «ανάλογα με τις επιδημιολογικές εξελίξεις, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, στις χώρες προέλευσης».

Πάντως, ο Νίκος Σύψας προειδοποίησε- όπως και όλοι οι ειδικοί- ότι είναι δεδομένο πως θα υπάρξουν εισαγόμενα κρούσματα. «Για αυτό απευθυνόμαστε στους πολίτες και λέμε ότι από τη στιγμή που θα υπάρχει εισαγωγή ασυμπτωματικών ατόμων, πρέπει να τηρούμε με θρησκευτική ευλάβεια τα μέτρα της απόστασης. Εάν κάποιος ασυμπτωματικός πάει σε ένα μπαρ με 1.000 άτομα- με τον ένα πάνω στον άλλον- θα έχουμε διασπορά», προειδοποίησε

 

ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΤΣΟΥΚΑΛΗ *

Ιστορική και έντονα εμβληματική είναι η πρόσφατη απόφαση του Αρείου Πάγου, με την οποία επικυρώθηκε αμετάκλητα η καταδίκη του τέως Μητροπολίτη κ. Αμβρόσιου για τον χυδαίο ρατσιστικό - ομοφοβικό του λόγο κατά των ομοφυλοφίλων.

Ιστορική γιατί για πρώτη φορά στο ανώτατο δικαστικό επίπεδο οριοθετήθηκε η έννοια του ρατσιστικού λόγου όπως περιγράφεται γενικά στο άρθρο 1 του ν. 4285/2014, σύμφωνα με το οποίο τιμωρείται ο δημόσιος λόγος που «…υποκινεί, προκαλεί, διεγείρει ή προτρέπει σε πράξεις ή ενέργειες που μπορούν να προκαλέσουν διακρίσεις, μίσος ή βία κατά προσώπου ή ομάδας προσώπων, που προσδιορίζονται με βάση (και) το σεξουαλικό προσανατολισμό, την ταυτότητα φύλου…».

Και εμβληματική γιατί θέτει πλέον, με το κύρος και την περιωπή του δεδικασμένου (νομολογία), το πλαίσιο συμπεριφοράς και γενικότερης νοοτροπίας, στο σύνολο του δημόσιου χώρου και του κρατικού μηχανισμού. Οι συνέπειες θα είναι πλέον καταλυτικές για το δημόσιο, και όχι μόνο, λόγο ιερωμένων, στρατιωτικών, οργάνων της τάξης, κρατικών λειτουργών κ.λ.π. Εστω και υπό το φόβο των συνεπειών του νόμου.

Η απόφαση αυτή δεν προέκυψε εύκολα και χωρίς παλινωδίες και προσκόμματα. Το πρωτοβάθμιο Πλημμελειοδικείο του Αιγίου κλήθηκε να διαχειριστεί για πρώτη - σχεδόν φορά - την περίπτωση ανώτατου ιεράρχη με την αντίστοιχη επιρροή του στη διαμόρφωση της τοπικής «κοινής γνώμης» αλλά και την έλλειψη αντίστοιχης εγχώριας νομολογίας στην οριοθέτηση και εξειδίκευση της έννοιας του «ομοφοβικού - ρατσιστικού λόγου». Κάτω από αυτές τις συνθήκες έκρινε ότι οι ιερατικές εκφράσεις «Φτύστε τους. Αποδοκιμάστε τους. Μαυρίστε τους. Μην τους πλησιάζετε. Μην τους ακούτε. Μην τους εμπιστεύεστε! Είναι οι κολασμένοι της κοινωνίας! Δεν μπορούν κάποιοι ξεφτιλισμένοι να υπερασπίζονται δημοσίως τα πάθη της ψυχής τους! (...). Είναι άτομα με διανοητική διαταραχή, τρισχειρότεροι και πολύ πιο επικίνδυνοι από κάποιους που ζουν στα τρελοκομεία», δεν συνιστούν καν ομοφοβικό λόγο.

Η πιο πάνω απόφαση προκάλεσε πανελλήνια αίσθηση, η οποία με τη σειρά της προκάλεσε ευαισθητοποίηση και κινητοποίηση της ευρύτερης κοινωνίας των πολιτών. Η επιμονή και οι αντοχές των μηνυτριών οργανώσεων και των νομικών παραστατών τους είχε σαν αποτέλεσμα και την άμεση απόκριση των προϊσταμένων δικαστικών αρχών, οι οποίες έκριναν ότι η συγκεκριμένη υπόθεση πρέπει να εκκαθαριστεί στο ανώτατο δικαστικό επίπεδο. Ετσι οδηγηθήκαμε στη συγκεκριμένη αρεοπαγιτική απόφαση, η οποία εγγράφεται πλέον στις κατακτήσεις του νομικού πολιτισμού μας.


Καταληκτικά και προς γνώσιν, κάθε νομοκρατούμενη κοινωνία «αφορίζει» με την εφαρμογή των νόμων.


* Ο Νίκος Τσούκαλης είναι δικηγόρος και πρώην βουλευτής Αχαϊας.

Δεν συνηθίζω να αναφέρομαι σε επιστημονικά λάθη συναδέλφων. Στα περίπου 30 χρόνια φροντιστηριακής πορείας μου διαπίστωσα πολλά τέτοια λάθη, αλλά ποτέ δεν τα δημοσιοποίησα, θεωρώντας ότι αυτό επιβάλλει η δεοντολογία και η συναδελφική αλληλεγγύη.

Αυτή τη φορά, όμως, είμαι υποχρεωμένος να μιλήσω, γιατί διαπιστώνω ότι το άσπρο γίνεται μαύρο και τα γεγονότα τείνουν να διαστρεβλωθούν. Αναφέρομαι, βέβαια, στο ερώτημα Δ5ί στο μάθημα της Φυσικής με το παλαιό σύστημα.

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή:

Το μεσημέρι της 22ας Ιουνίου, λύνοντας τα θέματα της Φυσικής, ενημερώνω τους μαθητές μας ότι η σωστή απάντηση στο ερώτημα αυτό είναι N=7 περιστροφές. Οπως αργότερα έγινε γνωστό η λύση αυτή δόθηκε και από την ΚΕΕ (Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων). Και ξαφνικά, το ίδιο βράδυ, παρουσιάζεται από φροντιστήριο της Πάτρας μια άλλη λύση που οδηγεί σε διαφορετικό αποτέλεσμα (Ν=6,75 περιστροφές). Το θέμα παίρνει έκταση καθώς ο ιδιοκτήτης του φροντιστηρίου αυτού εμφανίζεται σε MEGAλο κανάλι υποστηρίζοντας ότι η ΚΕΕ έδωσε λανθασμένη λύση!

Στη συνέχεια συμβαίνουν τα εξής καταπληκτικά:

α) Σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης καθηγητές του συγκεκριμένου φροντιστηρίου αλληλοσυγχαίρονται για την "επιτυχία" του φροντιστηρίου εκθειάζοντας την επιστημονική του επάρκεια. Ταυτόχρονα, ανυποψίαστοι γονείς δηλώνουν δικαιωμένοι για την επιλογή τους να εμπιστευθούν τα παιδιά τους στο φροντιστήριο αυτό!

β) Πολλά άλλα φροντιστήρια αλλάζουν τη λύση τους (τόσο σίγουροι ήταν για αυτήν) σπεύδοντας να ευθυγραμμιστούν με τη λύση του συγκεκριμένου φροντιστηρίου. Το ίδιο συμβαίνει και με την ΟΕΦΕ!

γ) Η ΚΕΕ παραδόξως κάνει αποδεκτές και τις δύο λύσεις (!), κι ας δίνουν διαφορετικό αποτέλεσμα.

Το συγκεκριμένο φροντιστήριο εμφανίζεται δικαιωμένο, αφού μόνο αυτό "ανακάλυψε" το λάθος και μόνο αυτό έδωσε τη "σωστή" λύση.

Και όμως: Η αρχική λύση (με το αποτέλεσμα Ν=7 περιστροφές) που δόθηκε από την ΚΕΕ και υποστηρίχθηκε επίμονα από τον γράφοντα, είναι σωστή! Η λύση που δόθηκε από το συγκεκριμένο φροντιστήριο είναι λανθασμένη!

Ευτυχώς, ο καθηγητής Χρήστος Τρικαλινός (μία από τις αυθεντίες στο χώρο της Φυσικής) με καταλυτική του παρέμβαση αποκατέστησε την τάξη καταρρίπτοντας με επιστημονική ακρίβεια όλες τις αιτιάσεις των καθηγητών του φροντιστηρίου αυτού! Η επιστημονική αλήθεια αποκαλύφθηκε για όσους δεν θέλουν να κρύβονται πίσω από το δάκτυλό τους!

Θα ρωτήσει κάποιος για ποιό λόγο παρεμβαίνω υποστηρίζοντας με τόσο απόλυτο τρόπο τη λύση των 7 περιστροφών. Προφανώς και δεν πιστεύω ότι οι υποστηρικτές της λύσης των 6,75 περιστροφών (ειδικά του συγκεκριμένου φροντιστηρίου) θα παραδεχτούν το λάθος τους. Χρειάζεται γενναιότητα για να κάνει κάποιος κάτι τέτοιο! Θα μπορούσα να μην πάρω θέση και να κρατήσω ουδέτερη στάση. Δε μου πάει όμως!

Προσέξτε τι ανέφερε καθηγητής του συγκεκριμένου φροντιστηρίου σε ανάρτησή του στις 22 Ιουνίου: «Το ένα μετά το άλλο τα φροντιστήρια διορθώνουν τη λάθος λύση που έδωσαν στα θέματα της Φυσικής. Το "x φροντιστήριο" μαθαίνει». Προφανώς ο καθηγητής αυτός εννοεί ότι το φροντιστήριό του διδάσκει τα άλλα φροντιστήρια (γιατί έτσι όπως το γράφει, είναι σαν να εννοεί το ακριβώς αντίθετο). Δεν έχω ξαναδιαβάσει πιο εριστική και αλαζονική δήλωση φροντιστή για συναδέλφους του!

Αυτός είναι ο λόγος που αντιδρώ. Δεν δέχομαι άκριτα τη λύση των περισσοτέρων ή των περισσότερο φωνασκούντων, μόνο και μόνο για να ακολουθήσω το ρεύμα.

Η ορθότητα μιας λύσης δεν καθορίζεται από την πλειοψηφία, αλλά από την επιστημονική αλήθεια.

Δεν ανέχομαι να γίνεται το σωστό λάθος και το λάθος σωστό. Έχω εξάλλου και την ηθική υποχρέωση να υπερασπιστώ και όλους εκείνους τους ηρωικούς Φυσικούς (του ιδιωτικού αλλά και του δημόσιου τομέα) που παρ' όλη την πίεση που δέχτηκαν, δεν άλλαξαν την άποψή τους και αργά ή γρήγορα θα δικαιωθούν.

Μακάρι να μην είχαν έρθει έτσι τα πράγματα. Λάθος μπορεί να κάνει ο οποιοσδήποτε. Σοφός, όμως, είναι εκείνος που το παραδέχεται. Σέβομαι όλους τους συναδέλφους, αλλά πλέον στα 53 μου χρόνια απαιτώ και απ' αυτούς την αντίστοιχη σοβαρότητα και τον αντίστοιχο σεβασμό!

 

 

* Ο Παντελής Μαυρίδης είναι φυσικός, ιδιοκτήτης του Φροντιστηρίου «ΕΠΙΛΟΓΗ ΓΝΩΣΗΣ».

  1. ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
  2. LIFE STYLE