Ανυπότακτη Πολιτεία:Υπόγειο τρένο μέχρι το λιμάνι – Νότια χάραξη για την Πατρών-Πύργου

Πάτρα 7/10/2019

Ενόψει της συζήτησης των δύο αυτών θεμάτων στην συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου την Τετάρτη 9/10/2019, δίνουμε στην δημοσιότητα την άποψη μας και το περίγραμμα της τοποθέτησης της Ανυπότακτης Πολιτείας για τα θέματα αυτά.

Σιδηροδρομική Γραμμή
Η άποψη μας:

Υπόγεια όδευση μέχρι το Νέο Λιμάνι. Από Λιμάνι προς Πύργο- Καλαμάτα μέσω των Παραγλαύκιων αρτηριών και Νότια όδευση παράλληλη με την όδευση του αντίστοιχου Αυτοκινητοδρόμου. Σημειώνουμε βεβαίως, ότι το Δίκτυο της Δυτικής Πελοποννήσου, δεν έχει τεθεί ακόμα σε κανένα προγραμματισμό. Η οποιαδήποτε επίγεια όδευση, θα λειτουργήσει ως λαιμητόμος της πόλης για τους επόμενους δύο αιώνες. Είναι εχθρική προς την πόλη και το μέλλον της.
Συναφείς παρατηρήσεις:

Πρώτη:

 Η νέα Κυβέρνηση, αρνητική από το παρελθόν της για την επίλυση βασικών υποδομών της πόλης μας, τοποθετείται διά του Υπουργού και άλλων στελεχών της αρνητικά στην λύση αυτή. Δικαιολογεί την θέση της στο «υπερβολικό κόστος» και στις «ανυπέρβλητες» τεχνικές δυσκολίες. Τα ίδια δηλαδή επιχειρήματα του απώτερου και πρόσφατου παρελθόντος. Θυμίζουμε ότι πριν 7-8 χρόνια το κόστος της υπόγειας όδευσης, με την απόλυτα τεχνική του διόγκωση και μόνο για το τμήμα Άγιος Διονύσιος Άγιος Ανδρέας, είχε εκτιναχθεί στα 800 εκατομμύρια Ευρώ!. Για να διαπιστωθεί το μέγεθος της απάτης γράφουμε μόνο, ότι η Γέφυρα Ρίου Αντιρρίου, εξ αντικειμένου πολύ πιο σύνθετο και πιο δύσκολο έργο, κόστισε συνολικά 700 εκατομμύρια. Σε διαφορετικές, προμνημονιακές συνθήκες κόστους υλικών και εργατικής δαπάνης.
Δεν ισχυριζόμαστε ότι η υπόγεια όδευση δεν θα έχει μεγαλύτερο κόστος. Αλλά είναι στην απόλυτη συμφωνία με το συμφέρον και τις ανάγκες της πόλης. Με αυτά που δικαιούται.

Δεύτερη:

Η περίφημη Περιφερειακή όδευση, δεν «εφευρέθηκε» από κανένα πολιτικό ή δημοτικό παράγοντα, αλλά ήταν πρόβλεψη των γενικών πολεοδομικών μελετών. Και ήταν αναμφίβολα ορθότερη λύση! Θύμα της απουσίας του οποιουδήποτε μακροχρόνιου σχεδιασμού κεντρικών και τοπικών πολιτικών ηγεσιών. Εννοείται, στην ορθότερη στρατηγική των μεταφορών, το Σιδηροδρομικό Δίκτυο, έπρεπε να προηγείται όλων των άλλων. Στη δική μας χώρα έγινε το αντίθετο. Και στην κατασκευή της Γέφυρας δεν προβλέφθηκε Σιδηροδρομική σύνδεση. Παρά την δική μας και αρκετών άλλων, αρθρογραφία από την δεκαετία του 90. Και για την λοιπή Δυτική Ελλάδα, δεν υπάρχει τίποτα σχετικό ούτε σαν μακροχρόνια εξαγγελία!

Τρίτη:

 Επανέρχονται το τελευταίο διάστημα, «προτάσεις», ειδικών και μη, είτε για πλήρως επίγεια, είτε για υπέργεια-εναέρια όδευση, πάντα πάνω στην υπάρχουσα χάραξη. Τις θεωρούμε, «επίκαιρες πομφόλυγες», ενισχυτικές των κυβερνητικών προθέσεων.
Γενικά πιστεύουμε, ότι το κρίσιμο είναι, όχι να επικαλείσαι τυχόν εύστοχες ιστορικές προσεγγίσεις, αλλά το τι ο καθένας έκανε στον ιστορικό χρόνο, για την εφαρμογή των ορθών λύσεων. Με τον τρόπο αυτό θα βρούμε ευθύνες πολλών.

Τέταρτη:
 
Ισχυρίζονται ορισμένοι, ότι στην πλειοψηφία των Ευρωπαϊκών Πρωτευουσών, ο Σιδηρόδρομος οδεύει επιφανειακά. Τους απαντάμε: Ναι, ίσως. Αλλά εκεί το τρένο υπάρχει εδώ και 150 χρόνια, δεν σταμάτησε ποτέ, εξελίσσεται διαρκώς και φυσικά δεν υπάρχει καμία ισόπεδη διασταύρωση με δρόμους. Πέραν αυτού, όλες οι μεγάλες πόλεις έχουν υπόγειο Μετρό.
Συμπέρασμα:
 Η υπόγεια όδευση της γραμμής είναι στα κεκτημένα της πόλης. Το προβλέπει το Γενικό Πολεοδομικό της Σχέδιο, δηλαδή είναι Νόμος, που κανένας, είτε τοπικός είτε Κυβερνητικός παράγοντας δεν δικαιούται να μην τον εφαρμόσει. Η πόλη το κέρδισε! Με επιμονή και αγώνες. Δεν δικαιούται κανένας μας να το χαρίσει ή να το υπονομεύσει!

Πατρών – Πύργου

Σύντομο Ιστορικό- Η αλήθεια

Η Πατρών Πύργου, ήταν μέρος της ενιαίας «ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ» Κόρινθος- Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα. Δηλαδή του Αυτοκινητοδρόμου που θα συνέδεε ολόκληρη την Βόρεια και Δυτική Πελοπόννησο με τα υπόλοιπα Εθνικά Οδικά Δίκτυα. Ανατέθηκε με σύμβαση Παραχώρησης και με προθεσμία περαίωσης το 2012. Η προθεσμία περαίωσης, όχι μόνο παραβιάσθηκε, αλλά το 2013, η Κυβέρνηση Σαμαρά Βενιζέλου, απέκοψε με απαίτηση των παραχωρησιούχων, το τμήμα Πάτρα- Πύργος -Τσακώνα. Αφού καταβλήθηκε το τίμημα ολόκληρου του έργου και επί πλέον μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια από την επόμενη Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.

Έκτοτε, το τμήμα Κόρινθος Πάτρα, αποπερατώθηκε με οκταετή καθυστέρηση, το δε υπόλοιπο τμήμα μπήκε στα αζήτητα. Η όποια συζήτηση από το 2013 και μετά αφορά μόνο το τμήμα μέχρι Πύργο και εμπράκτως μόνο στα χαρτιά.
Το 2008, με την έναρξη εφαρμογής της σύμβασης της Ολυμπίας Οδού, σε σύσκεψη στην Περιφέρεια, ο Υπουργός κύριος Γιώργος Σουφλιάς, έδωσε εντολή σύνταξης της μελέτης της Νότιας Χάραξης για το τμήμα Μιντυλόγλι- Κάτω Αχαΐα.

Το 2015, ο Υπουργός κύριος Χρήστος Σπίρτζης, της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, επαναβεβαίωσε την εντολή σύνταξης αυτής της μελέτης. Ακολούθησαν, η κοινή Συνεδρίαση των Δημοτικών Συμβουλίων Πάτρας και Δυτικής Αχαΐας και αποφάσεις αυτοτελώς, ομόφωνες των δύο Δημοτικών Συμβουλίων. Πάντα υπέρ της Νότιας Χάραξης.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ
Γενική:
  Όλοι οι καινούριοι αυτοκινητόδρομοι, για λόγους τεχνικούς, οικονομικούς και κοινωνικούς, άλλωστε αυτό γίνεται σε όλο τον κόσμο, οφείλουν να οδεύουν σε νέα χάραξη. Με αυτό τον τρόπο, δεν καταστρέφουμε τις υποδομές που κληρονομήσαμε, κερδίζουμε σε όχληση, σε κόστος και σε ταχύτητα κατασκευής, προσθέτουμε εναλλακτικές λύσεις στους πολίτες, σε συνθήκες υπέρογκων διοδίων αλλά και οικονομικής κρίσης.
Αυτό όφειλε να ισχύσει και για την Κορίνθου Πατρών, ισχύει στην μελέτη Πατρών Πύργου, από Κάτω Αχαΐα μέχρι Πύργο, δεν ισχύει στο τμήμα Μιντυλόγλι Κάτω Αχαΐα.

2. Η πραγματικότητα λέει, ότι μία προμελέτη μπορεί να γίνει οριστική μελέτη εφαρμογής σε 6 μήνες το πολύ. Δεν ευσταθεί το επιχείρημα της δήθεν καθυστέρησης. Καθυστέρηση, μπορούν να δημιουργήσουν οι απαλλοτριώσεις, όχι πάντως πάνω από δύο χρόνια.

3. Είναι γνωστό, ότι το 2013 επί Κυβέρνησης Σαμαρά, αφαιρέθηκε το τμήμα Πάτρα Πύργος Τσακώνα, πάνω από το μισό του όλου τεχνικού αντικειμένου. Είναι επίσης γνωστό ότι για το τμήμα Πύργος Τσακώνα δεν γίνεται κανένας λόγος και το πιθανότατο ματαιώνεται οριστικά.
4. Αναφέρουν ότι το επί πλέον κόστος ξεπερνά τα 100 εκατομμύρια. Είναι ψευδές. Δεν ξεπερνά τα 30-40 εκατομμύρια. Δεν αφαιρούν το κόστος της διαμόρφωσης του υφιστάμενου δικτύου και την σύνδεση με την ΒΙΠΕ. Το ποσό αυτό δεν υπερβαίνει το 6-8% του συνολικού κόστους. Άρα είναι ασήμαντο.
5. Δεν υπάρχει κίνδυνος απένταξης με την αλλαγή της χάραξης. Όταν μάλιστα η αλλαγή της όδευσης επιβάλλεται για περιβαλλοντικούς και κοινωνικούς λόγους. Χρησιμοποιούν το επιχείρημα της αποδοχής της περιβαλλοντικής μελέτης χωρίς καμία ένσταση. Οι ομόφωνες αντιδράσεις των δύο Δημοτικών Συμβουλίων τι είναι;

6. Ποιος εμποδίζει την εφαρμογή της Νότιας Χάραξης; Τώρα αλλά και στο παρελθόν;
 Απάντηση: Οι παραχωρησιούχοι και το κύκλωμα «των υπαλλήλων τους» στο ΥΠΕΧΩΔΕ. Διευθυντών και παρατρεχάμενων. Για τον Μετωπικό Σταθμό Διοδίων στο ύψος των Καμινίων. Οι μετρήσεις τους λένε ότι το 65% του όλου κυκλοφοριακού φόρτου, αφορά εσωτερική μετακίνηση εντός του Νομού. Από Πάτρα προς την επαρχία Πάτρας και αντίστροφα. Θέλουν να τους αποκλείσουν κάθε εναλλακτική λύση.
Επιμέρους παρατηρήσεις:
1. Οι συνέπειες της ισχύουσας σήμερα λύσης είναι ήδη ορατές. Κίνδυνος πλημμυρικών φαινομένων, αποκοπή της άνω από την κάτω πλευρά του δρόμου, μεγάλο μήκος εισόδου και εξόδου από τον αυτοκινητόδρομο, έλλειψη παράπλευρου οδικού δικτύου, ηχητική όχληση, οικιστικές επιπτώσεις, συνολική καταστροφή για τους επόμενους δύο αιώνες. Οι κάτοικοι ήδη αντιδρούν, οφείλουν όμως να συνειδητοποιήσουν ότι ριζική αντιμετώπιση των προβλημάτων δεν υπάρχει. Ιδιαίτερα αντιμετώπιση προβλημάτων που δεν εντάσσονται στις συμβατικές υποχρεώσεις του αναδόχου.
2. Η ύπαρξη Διοδίων στα Καμίνια, θα εκτρέψει μεγάλο μέρος της κίνησης στην λεγόμενη Παλαιά Εθνική Οδό, ένα οδικό δίκτυο με γεωμετρία επαρχιακού δρόμου που διέρχεται από όλους τους οικισμούς. Η εξέλιξη αυτή θα δημιουργήσει αξεπέραστο φόρτο στο δίκτυο αυτό, στην Νότια είσοδο και έξοδο της πόλης μας, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες. Με όλους τους κινδύνους που αυτό συνεπάγεται.
3. Να εξετάσουμε άμεσα, την δικαστική προσφυγή και τα ασφαλιστικά μέτρα στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια.
Είναι προφανής η αναγκαιότητα κατασκευής του Δρόμου. Σύμφωνα με τις προδιαγραφές που απαιτεί το μέλλον της επόμενης εκατονταετίας. Η Κυβέρνηση οφείλει να διασφαλίσει όλες τις απαιτούμενες προϋποθέσεις. Πάντως, η συγκατάθεση των 300 000 κατοίκων της Πατρας και της Δυτικής Αχαΐας, είναι η σοβαρότερη προϋπόθεση.
Καλούμε και τις Δημοτικές Παρατάξεις και τους συμπολίτες μας να κινητοποιηθούν με αποφασιστικό τρόπο για την προστασία των άμεσων συμφερόντων της πόλης.
Το Συντονιστικό Γραφείο της Ανυπότακτης Πολιτείας

  1. ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
  2. LIFE STYLE