Έναρξη την ερχόμενη Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου θα πραγματοποιήσει το 3ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας  που φέτος φιλοξενεί «διαδικτυακά»  60 Έλληνες και ξένους ποιητές και ποιήτριες από 16 χώρες του κόσμου και αξιώνεται της Αιγίδας της Α.Ε. της Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου. Αγγλία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Ελβετία, Πολωνία, Ρουμανία, Αλβανία, Κόσσοβο, Βόρεια Μακεδονία, Καναδάς, Αυστραλία, Ινδία, Μπαγκλαντές, Αίγυπτος, Κύπρος και Ελλάδα  είναι οι χώρες εκπρόσωποι των οποίων θα συμμετάσχουν στις διαδικτυακές εκδηλώσεις του φεστιβάλ. Όλες οι εκδηλώσεις θα μεταδοθούν στο κοινό ζωντανά μέσα από την σελίδα του ψηφιακού λογοτεχνικού site www.culturebook.gr από τις 10 έως τις 13 Δεκεμβρίου κατά τις ώρες 11:30 -14:00 &  19 :00 -21:30 .

To 3ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας 2020 διοργανώνουν το «Γραφείον Ποιήσεως» και το  λογοτεχνικό site «Culture Book» με τη συνεργασία της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας  και υποστηρίζουν το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, το Πανεπιστήμιο Πατρών, το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου, η Greek Library of London, καθώς και η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Αχαΐας, το Επιμελητήριο Αχαΐας, ο Οργανισμός Λιμένα Πατρών και ο Δήμος Καλαβρύτων.

Στο τετραήμερο on line event θα πραγματοποιηθούν συνολικά  έξι (6)  ποιητικές συναντήσεις  και η Τελετή Απονομής των Ελληνικών  Βραβείων Ποίησης «Jean Moréas» 2020.

Οι τρείς (3) πρώτες μέρες περιλαμβάνουν τα ποιητικά αναλόγια των Ελλήνων ποιητών, ενώ το Σάββατο και την Κυριακή το πρωί οι συναντήσεις θα είναι  αφιερωμένες στους ξένους συμμετέχοντες.

Η κάθε συνάντηση θα αποτελέσει παράλληλα μία θεματική «στρογγυλή τράπεζα» στην οποία οι ομότεχνοι θα έχουν τη δυνατότητα να συζητήσουν και να ανταλλάξουν απόψεις σε ζητήματα που αφορούν στη δική τους τέχνη αλλά και ευρύτερα στον ρόλο και τη λειτουργία της ποίησης στη σημερινή πραγματικότητα. Τα θέματα που θα  συζητηθούν είναι τα εξής:

 

«H θεραπευτική λειτουργία της ποίησης στην εκπαίδευση»

 

«Συγκλίσεις και αποκλίσεις γενιών στην ποιητική του μέγιστου»

 

«Ο ρόλος και η δυναμική του Patras World Poetry Festival»

 

«Οι εθνικοί ποιητές και η σύγχρονη λειτουργία των έργων τους»

 

«Επιρροές, διακειμενικότητα και λογοκλοπή»

 

Αναλυτικό πρόγραμμα της διοργάνωσης έχει αναρτηθεί στη σελίδα  του φεστιβάλ στο www.culturebook.gr

 

 

 

Η Απονομή των   Βραβείων Ποίησης «Jean Moréas» 2020 θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 12 Δεκεμβρίου στις  19.00, όπου θα πραγματοποιηθεί η απονομή των εξής βραβείων:

 

-             Βραβείο καλύτερης ποιητικής συλλογής 2019

 

-             Βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου/ης ποιητή/τριας για το 2019

 

-             Μεγάλο Βραβείο Jean Moréas για το σύνολο του έργου ενός ποιητή ή μιας ποιήτριας και τη συνολική προσφορά του στα ελληνικά γράμματα

 

-             Ειδικό Βραβείο Τιμής "Κωστής Παλαμάς"

 

-             Βραβείο για την ανάδειξη των Ελληνικών Γραμμάτων

 

 

 

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους λογοτεχνικούς θεσμούς της Ελλάδας και έχει ήδη ξεχωρίσει μεταξύ των πλέον αξιόλογων φεστιβάλ ανά τον κόσμο. Έχει όραμα να προβάλει την ελληνική λογοτεχνική δημιουργία παγκοσμίως και να καταστήσει την πρωτεύουσα της Δυτικής Ελλάδας  ένα ευρωπαϊκό κέντρο λογοτεχνίας. Μέσα από τις δράσεις του συνομιλεί  με έδρες ελληνικών σπουδών ανά τον κόσμο και καταγράφει τη σύγχρονη ποιητική  παραγωγή. Κάθε χρόνο φιλοξενεί στην Πάτρα σημαντικά ονόματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας και προσφέρει ένα πλούσιο πρόγραμμα ποιητικών δράσεων και εκδηλώσεων πολιτισμού.

 

 

Οι «Παραβάσεις», το Θεατρικό Αναλόγιο του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), συνεχίζονται την Κυριακή, 6 Δεκεμβρίου, στις 17.00, στον Φάρο του ΚΠΙΣΝ με «Τα βραβεία μου» του Τόμας Μπέρνχαρντ, σε σκηνοθετική επιμέλεια Έκτορα Λυγίζου. Θα πραγματοποιηθούν χωρίς την παρουσία κοινού και θα μεταδοθούν μέσω live streaming στην ιστοσελίδα του ΚΠΙΣΝ (www.snfcc.org), στη σελίδα του στο Facebook και στο κανάλι του στο YouTube.

Η σειρά δραματοποιημένων αναλογίων του ΚΠΙΣΝ, που πραγματοποιείται για τέταρτη συνεχή χρονιά χάρη στη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), φέτος φέρει τον γενικό τίτλο «Πρόσωπα του Ήρωα» καθώς εστιάζει στους ήρωες των μεγάλων μύθων και αφηγήσεων εξερευνώντας την εξέλιξη του ηρωικού προτύπου από την αρχαιότητα έως σήμερα. Ξεκινώντας από εμβληματικές μορφές ηρώων των αρχαίων χρόνων (Ορέστης, Αχιλλέας) και εξετάζοντας στην πορεία χαρακτηριστικούς ήρωες της Αναγέννησης και του ύστερου Διαφωτισμού (Δον Κιχότε, Ήρωας των Επαναστάσεων), θα καταλήξει στους αντιήρωες του σύγχρονου κόσμου, επιχειρώντας έτσι μια ιδιόμορφη αφήγηση της ενηλικίωσης του ανθρώπου όπως αυτή καθρεφτίζεται στις ιστορίες και τους μύθους του.

Μετά τις «Χοηφόρους» του Αισχύλου και δύο ραψωδίες από την «Ιλιάδα» του Ομήρου, σειρά έχουν «Τα βραβεία μου» του Αυστριακού συγγραφέα Τόμας Μπέρνχαρντ. Δριμύς επικριτής του μικροαστισμού, της κοινωνικής υποκρισίας και του καθωσπρεπισμού, ο Μπέρνχαρντ πεθαίνει πρόωρα το 1989, έχοντας παραδόξως τιμηθεί εν ζωή με σχεδόν όλα τα μεγάλα βραβεία της γερμανόφωνης λογοτεχνίας. Είκοσι χρόνια μετά τον θάνατό του, δημοσιεύεται μια μικρή συλλογή σύντομων κειμένων με τίτλο «Τα βραβεία μου» που έγραψε με αφορμή τις βραβεύσεις του.

Με βασικό εργαλείο το καυστικό χιούμορ, ο Μπέρνχαρντ εκφράζει σε αυτά τα κείμενα όλη την αποστροφή του για τα καλλιτεχνικά βραβεία ξεσκεπάζοντας την κενότητα και τη γελοιότητα των λογοτεχνικών θεσμών και των γραφειοκρατών, αλλά και την αντιφατική στάση του ίδιου που αποδεχόταν τα βραβεία μόνο και μόνο για το χρηματικό έπαθλο που τα συνόδευε που τον ανακούφιζε προσωρινά από το οικονομικό του αδιέξοδο. Τις απολαυστικές αυτές ιστορίες συμπληρώνουν ομιλίες του σε αντίστοιχες βραβεύσεις. Αρθρωμένες σαν παραμιλητά μελλοθανάτου που βαδίζει προς την εκτέλεση, αυτές οι σύντομες ομιλίες αποκαλύπτουν τη βασανιστική ντροπή και αγωνία που βίωνε στις τελετές, αλλά και τη βαθιά αμηχανία του ζώντας σε μια χώρα όπου πάντα ένιωθε αδικημένος και αποκομμένος, όσες τιμές κι αν του δόθηκαν.

Ο Μπέρνχαρντ και το «αντιηρωικό» λογοτεχνικό του σύμπαν φέρνει στο επίκεντρο τον αγώνα του σύγχρονου καλλιτέχνη σε έναν κόσμο όπου τα παραμύθια και οι μεγάλες αφηγήσεις έχουν τελειώσει και οι θεοί -προστάτες και τιμωροί- είναι από καιρό νεκροί. Η μάχη είναι ενάντια στη ματαιότητα και την απελπισία -διέξοδος είναι η ειρωνεία και ο κυνισμός. Κάτω, όμως, από την οργή ενός σύγχρονου «μισάνθρωπου», διαφαίνεται μια βαθιά, τρυφερή μελαγχολία.

Ο Έκτορας Λυγίζος έχει σκηνοθετήσει έργα των Αισχύλου, Ευριπίδη, Σαίξπηρ, Μπέκετ, Τσέχοφ, Ίψεν, Βέρντι, Ζαρρύ, Φρέιν, Μπόρετζ και Μάρρεϋ, Κουμεντάκη, Γουόλς, Μινυανά, Μάτεσι, Κλάους, Όουεν, στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, στο Εθνικό Θέατρο, στην Εθνική Λυρική Σκηνή, στο Φεστιβάλ Αθηνών, στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, στο ΚΘΒΕ, στο θέατρο Αμόρε, στο θέατρο του Νέου Κόσμου, στο θέατρο Χώρα, στο Από Μηχανής, στο Ίδρυμα Κακογιάννη και στο Bios. Έχει γράψει και σκηνοθετήσει τη μεγάλου μήκους ταινία «Το αγόρι τρώει το φαγητό του πουλιού» (2012) που συμμετείχε σε περισσότερα από 50 διεθνή φεστιβάλ και απέσπασε 15 βραβεία και διακρίσεις, ανάμεσα τους και το βραβείο καλύτερης ταινίας από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου. Επίσης, έχει γράψει και σκηνοθετήσει τις μικρού μήκους ταινίες «Αγνά Νιάτα» (επίσημη συμμετοχή στο Φεστιβάλ Βενετίας 2004) και «Εσωτερικό σπιτιού με γυναίκα που καθαρίζει μήλα» (Κρατικό βραβείο 2002).

Ερμηνεύουν: Ακύλλας Καραζήσης, Γιάννης Παπαδόπουλος, Έκτορας Λυγίζος.

Να ανοίξουν τα βιβλιοπωλεία μαζί με τα εποχικά καταστήματα χριστουγεννιάτικων ειδών, τη Δευτέρα 7 Δεκεμβρίου, ζητά η Σύμπραξη των Εκδοτών. Το σχετικό αίτημα κατατέθηκε με νέα επιστολή προς τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη, στον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ, Στέλιο Πέτσα, και στον υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας, Νίκο Χαρδαλιά.

Όπως σημειώνεται στην επιστολή, «αυτό ακριβώς συμβαίνει σε 37 τουλάχιστον ευρωπαϊκές και μη χώρες, όπου τα βιβλιοπωλεία κατατάσσονται στα καταστήματα ζωτικής ανάγκης».

Επίσης, αναφέρουν ότι τα οφέλη από το άνοιγμα των βιβλιοπωλείων είναι πολλαπλά και εξηγούν: «Στήριξη όσων από τους συμπολίτες μας δεν έχουν εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες για να αποκτήσουν πρόσβαση στο βιβλίο, αποφυγή των ολιγοπωλιακών καταστάσεων που έχουν κάνει την εμφάνισή τους με την παραγγελία βιβλίων μόνο μέσω των μεγάλων ιστοσελίδων, αποφόρτιση των εταιρειών ταχυμεταφορών».about:blank

Παράλληλα, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, επισημαίνουν ότι «η πλειοψηφία των περιφερειακών βιβλιοπωλείων, εκτός βιβλίου, πωλούν και εποχιακά χριστουγεννιάτικα είδη, επομένως τίθεται και θέμα “αθέμιτου ανταγωνισμού” βάσει του οποίου απαγορεύτηκαν οι πωλήσεις αυτών των ειδών στα σούπερ μάρκετ».

Καταληκτικά σημειώνουν: «Το άνοιγμα των βιβλιοπωλείων δεν θα αποτελέσει κίνδυνο για τη δημόσια υγεία, αντιθέτως θα ωφελήσει την ψυχική υγεία των πολιτών της χώρας. Οι εκδότες ελπίζουμε ότι θα εισακουστούμε και μαζί με εμάς όλοι όσοι επιθυμούν την ανεκτίμητη συντροφιά του βιβλίου στο επίπονο διάστημα που διανύουμε».

Η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει το 3ο Διαδικτυακό Φεστιβάλ της με τίτλο «Η μουσική του λόγου», σε καλλιτεχνική διεύθυνση Γιώργου Κουμεντάκη, το οποίο απαρτίζεται από πέντε ιδιαίτερες ιστορίες μικρού μήκους. Οι προβολές των βίντεο του Φεστιβάλ θα πραγματοποιηθούν από τις 9 Δεκεμβρίου έως τις 6 Ιανουαρίου 2021 και θα παραμείνουν διαθέσιμες για το κοινό για 30 μέρες μετά την πρεμιέρα τους. Οι προβολές θα πραγματοποιούνται από το nationalopera.gr, και μέσω των σελίδων της ΕΛΣ σε Facebook και YouTube, καθώς και από τον ιστότοπο του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού digitalculture.gov.gr. Το Φεστιβάλ υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) [www.SNF.org] για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της ΕΛΣ.

Οι πέντε ταινίες μικρού μήκους που θα προβληθούν στο πλαίσιο του 3ου Διαδικτυακού Φεστιβάλ της ΕΛΣ συνδυάζουν την τέχνη της εικόνας με τη δύναμη της μουσικής και του αφηγηματικού λόγου μέσα από νέες αναγνώσεις μουσικών έργων.

Η πρεμιέρα θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 9 Δεκεμβρίου στις 9.30 το βράδυ με την «Εξαϋλωμένη νύχτα» του Αρνολντ Σαίνμπεργκ, το δημοφιλέστερο αν και όχι το πιο αντιπροσωπευτικό έργο του συνθέτη. Το βίντεο θα παραμείνει online έως τις 9 Ιανουαρίου.

Στην «Εξαϋλωμένη νύχτα» συναντάμε και τον Αλέξανδρο Μποτίνη, ο οποίος μεγάλωσε στην Πάτρα, γιος του Δημήτρη Μποτίνη, παλαιότερου διευθυντή της ορχήστρας των Σολίστ της Πάτρας και της Γκουλνόρ Μποτίνη. Οι περισσότεροι των γνωρίζουν ως CrazyCello, με τα βίντεό του στο YouTube να συγκεντρώνουν εκταοντάδες like.

Η μουσική διεύθυνση είναι του Στάθη Σούλη, η δραματουργία και η σκηνοθεσία του Θέμελη Γλυνάτση, τα σκηνικά και κοστούμια της Αλεξίας Θεοδωράκη, οι φωτισμοί της Στέλλας Κάλτσου, τα οπτικά εφέ και το animation των Μάριο Γαμπιεράκη και Χρυσούλας Κοροβέση, η κινηματογράφηση των Απόστολου Κουτσιανικούλη, Γιώργου Παναγόπουλου και Κατερίνας Χαραλάμπους.

Παίζουν οι: Μαρία Παρασύρη, Θανάσης Δόβρης, Θέμελης Γλυνάτσης και Μιχάλης Δόβρης.

Μαζί με τον Αλέξανδρο Μποτίνη στο τσέλο βρίσκουμε την Μαρίνα Κολοβού, όπως επίσης και τους Μουσικούς Αργυρώ Σειρά και Στέλλα Καρυτινού στο βιολί και Ηλία Σδούκο και Πάτρικ Εβανς στη βιόλα.

Το ποίημα του Ντέμελ, με γνώριμα πρωτοεξπρεσιονιστικά χαρακτηριστικά, περιγράφει έναν άνδρα και μια γυναίκα να διασχίζουν ένα δάσος μέσα σε μια αφύσικα λαμπρή νύχτα, όπου η γυναίκα αποκαλύπτει στον σύντροφό της πως είναι έγκυος από άλλον άνδρα. Παρά τις ενοχές και την ντροπή της, ο άνδρας την καθησυχάζει και αποδέχεται το αγέννητο παιδί, οδηγώντας το ποίημα σε μια εκστατική κορύφωση. Η σύνθεση του Σαίνμπεργκ, πέραν του ιδιοφυούς συνδυασμού της συνθετικής παράδοσης των μοτιβιστικών μεταμορφώσεων του Μπραμς και της αέναης συνθετικής γραμμής του Βάγκνερ (οι παραπομπές του Σαίνμπεργκ στην όπερα του Βάγκνερ Τριστάνος και Ιζόλδη είναι πάμπολλες), είναι εν μέρει και ένα αυτοβιογραφικό ντοκουμέντο της ερωτικής σχέσης του Σαίνμπεργκ με την αδελφή του δασκάλου μουσικής του, του επίσης γνωστού συνθέτη Αλεξάντερ φον Τσεμλίνσκι, την οποία εντέλει παντρεύτηκε.

 «Η ποίηση μπορεί να θεραπεύσει τα πάντα»: Με την άποψη αυτή του Πορτογάλου ποιητή και συγγραφέα Fernando Pessoa συντάσσεται απόλυτα η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Γι' αυτό και μάς προσφέρει, μέσω τηλεφώνου, τις «Ποιητικές Συνομιλίες», το πρωτοποριακό πρόγραμμα του Théâtre de la Ville, που συνιστά μια τηλεφωνική τελετουργία που μάς μεταφέρει σε ένα ποιητικό σύμπαν.

Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που πραγματοποιείται σε συνεργασία με πολιτιστικούς φορείς από όλο τον κόσμο και αποδεικνύει ότι η τέχνη δημιουργεί ευαίσθητους και ποιητικούς δεσμούς. Η Στέγη πήρε ήδη την σκυτάλη καθώς από την 1η Δεκεμβρίου καταξιωμένοι ηθοποιοί μάς καλούν για μια πρωτότυπη συνομιλία. Μια απλή ιδέα μεταμορφώνεται σε μια καταπραϋντική τελετουργία: ο ακροατής κλείνει ένα ραντεβού, ο ηθοποιός τον καλεί και συνομιλεί μαζί του επί 20 λεπτά, του απαγγέλλει ένα ποίημα που εμπνεύστηκε από τη συνομιλία και, στο τέλος, του προτείνει μια ποιητική «συνταγή» ειδικά γι’ αυτόν.

Σε έναν κόσμο αποδυναμωμένο από την πανδημία, τώρα που τα σύνορα κλείνουν και οι κοινότητες αποξενώνονται, αυτές οι «συνεδρίες» αποκαθιστούν μια μορφή διαλόγου μεταξύ χωρών, καλλιτεχνών και κοινού και δημιουργούν νέους δεσμούς. Μέσω της ποίησης, τίθενται τα θεμέλια ενός νέου ουμανισμού, με την υποστήριξη οραματιστών-φορέων από όλη την υφήλιο.

Μέσα στο σπίτι, έξω από τη ρουτίνα που έχουμε μάθει τόσα χρόνια, η ποίηση μας δείχνει τον τρόπο να ζούμε, να απολαμβάνουμε, να αισθανόμαστε, να επιβιώνουμε. Από στόμα σε στόμα, σε έναν κόσμο αποδυναμωμένο από την πανδημία, ανάμεσα σε μικρές παρέες.

 

  1. ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
  2. LIFE STYLE