Δύο βαριά σύννεφα πλανιούνται πάνω από την κοσμολογία και τη σκιάζουν σε βαθμό κρίσης. Το πρώτο έχει να κάνει με την αδυναμία των επιστημόνων να πουν με βεβαιότητα αν το σύμπαν είναι σφαιρικό (κλειστό) ή επίπεδο (ανοικτό) και το δεύτερο με το τεράστιο μπέρδεμα που επικρατεί σχετικά με την ταχύτητα επέκτασης του σύμπαντος και κατ' επέκταση με την ηλικία του.

Όσον αφορά το πρώτο ζήτημα, μια νέα επιστημονική μελέτη τάσσεται υπέρ της θεωρίας του σφαιρικού-κλειστού σύμπαντος, αλλά -όπως αναμενόταν- ξεσηκώθηκαν αμέσως φωνές περί της αντιθέτου άποψης, η οποία έως τώρα έχει το «πάνω χέρι».

Η νέα μελέτη των κοσμολόγων Αλεσάντρο Μαλκιόρι (Πανεπιστήμιο Σαπιέντζα Ρώμης), Ελεονόρα Ντι Βαλεντίνο (Πανεπιστήμιο Μάντσεστερ) και Τζόζεφ Σιλκ (Πανεπιστήμιο Τζονς Χόπκινς Βαλτιμόρης), που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό αστρονομίας "Nature Astronomy", υποστηρίζει ότι το σύμπαν είναι σαν φουσκωμένο μπαλόνι. Ο ισχυρισμός βασίζεται στην ανάλυση των πιο πρόσφατων στοιχείων της κοσμικής μικροκυματικής ακτινοβολίας υποβάθρου (CMB), που είναι η αχνή «ηχώ» της αρχικής «μεγάλης έκρηξης» δημιουργίας του σύμπαντος (Μπιγκ Μπανγκ).

Η νέα μελέτη έρχεται σε αντίθεση με την επικρατέστερη θεωρία περί επίπεδου σύμπαντος, καθώς και με μια άλλη πρόσφατη έρευνα που βασίστηκε στα ίδια περίπου στοιχεία της CMB από το δορυφόρο «Πλανκ» του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA), αλλά είχε καταλήξει σε άλλα συμπεράσματα. Αν το σύμπαν όντως καμπυλώνεται, σύμφωνα με τους τρεις κοσμολόγους, τότε η καμπύλωση είναι ήπια και ομαλή. Τελικά όμως αν κάποιος ή κάτι (π.χ. ένα φωτόνιο) κινηθεί σε ευθεία γραμμή έως στις εσχατιές του σύμπαντος, θα κάνει κύκλο και θα καταλήξει εκεί από όπου ξεκίνησε, όπως θα είχε συμβεί, αν είχε κάνει το γύρο της σφαιρικής Γης.

Η αντίπαλη θεωρία επιμένει πως το σύμπαν είναι επίπεδο, εκτείνεται χωρίς όρια προς κάθε κατεύθυνση και δεν σχηματίζει κάποιου είδους σφαίρα, συνεπώς όποιος ξεκινήσει για τα άκρα του σύμπαντος, σίγουρα δεν θα ξαναγυρίσει πίσω. Και στις δύο εκδοχές το σύμπαν επεκτείνεται, αλλά στην περίπτωση του σφαιρικού σύμπαντος το «μπαλόνι» φουσκώνει συνεχώς, οπότε κάθε σημείο πάνω στην επιφάνεια του απομακρύνεται από όλα τα άλλα.

Η έως τώρα επικράτηση του επίπεδου σύμπαντος βασίζεται στο μοντέλο του πληθωρισμικού σύμπαντος, το οποίο -υποτίθεται ότι- κατά το πρώτο απειροελάχιστο κλάσμα του δευτερολέπτου μετά τη γέννηση του γνώρισε μια απίστευτη εκθετική επέκταση. Η φυσική αυτής της τρομερά γρήγορης επέκτασης «δείχνει» προς ένα επίπεδο ανοικτό σύμπαν.

Οι τρεις κοσμολόγοι, μέλη της επιστημονικής κοινοπραξίας Planck, διατείνονται στο "Nature Astronomy" ότι οι υπολογισμοί τους πάνω στην μικροκυματική ακτινοβολία υποβάθρου δείχνουν αντίθετα -αν και όχι με βεβαιότητα, όπως παραδέχονται- προς ένα καμπυλωμένο κλειστό σύμπαν. Όπως υποστηρίζουν, σύμφωνα με το New Scientist, το σύμπαν είναι 41 φορές πιθανότερο να είναι κλειστό παρά επίπεδο.

Όμως οι κοσμολόγοι του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ Γιώργος Ευσταθίου και Στίβεν Γκράτον, επίσης ερευνητές της ομάδας Planck, σε προδημοσίευση τους στις αρχές Οκτωβρίου στη βάση δεδομένων arXiv, καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι τα στοιχεία του «Πλανκ» από τον απόηχο του «Μπιγκ Μπανγκ» μάλλον παραπέμπουν σε ένα επίπεδο σύμπαν, κάτι με το οποίο συμφωνεί ο κοσμολόγος Αντρέι Λίντε του Πανεπιστημίου Στάνφορντ της Καλιφόρνια, πρωτοπόρος της θεωρίας του κοσμολογικού πληθωρισμού.

Η δεύτερη κοσμολογική κρίση

Όσον αφορά το δεύτερο ζήτημα, η πρώτη ένδειξη ότι το σύμπαν επεκτείνεται, υπήρξε στη δεκαετία του 1920, όταν ο Αμερικανός αστρονόμος Έντουιν Χαμπλ (που έδωσε το όνομα του στο ομώνυμο διαστημικό τηλεσκόπιο και στην ομώνυμη Σταθερά γνωστή και ως Η0) παρατήρησε ότι οι γαλαξίες απομακρύνονται από τη Γη πιο γρήγορα, όσο μακρύτερα από αυτήν βρίσκονται. Ανάλογες ανεξάρτητες παρατηρήσεις είχε κάνει και ο Ευρωπαίος αστροφυσικός Ζορζ Λεμέτρ. Οι δύο πρωτοπόροι της κοσμολογίας είχαν κάνει ένα πρώτο υπολογισμό της ταχύτητας επέκτασης του σύμπαντος περίπου στα 500 km/s/Mpc (αυτό σημαίνει ότι ένας γαλαξίας σε απόσταση ενός μεγαπαρσέκ ή 3,26 εκατομμυρίων ετών φωτός από τη Γη απομακρύνεται από αυτήν με ταχύτητα 500 χιλιομέτρων το δευτερόλεπτο).

Έκτοτε οι επιστήμονες μείωσαν κατά πολύ αυτό τον αριθμό, αλλά αδυνατούν να συμφωνήσουν στο πόσο γρήγορη είναι η επέκταση. Δύο κυρίως αριθμοί έχουν προκύψει. Ο ένας (περίπου 74 km/s/Mpc) βασίζεται στη χρήση του τηλεσκοπίου Hubble για να μετρηθούν οι αποστάσεις -και πώς αυτές μεταβάλλονται- μεταξύ της Γης και μερικών πολύ φωτεινών άστρων (υπερκαινοφανών ή σούπερ-νόβα). Ο δεύτερος μικρότερος αριθμός (περίπου 67 km/s/Mpc) προκύπτει από τα δεδομένα του ευρωπαϊκού επιστημονικού δορυφόρου Planck σχετικά με τις διαφορές θερμοκρασίας στην ακτινοβολία CMB.

Τον Οκτώβριο αστρονόμοι του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια παρουσίασαν στοιχεία ότι το σύμπαν επεκτείνεται πιο γρήγορα από ό,τι προβλέπει η κυρίαρχη θεωρία. Η νέα μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό "Monthly Notices" της Βασιλικής Αστρονομικής Εταιρείας της Βρετανίας, ρίχνει λάδι στη φωτιά μιας χρόνιας επιστημονικής διαμάχης, καθώς οι επιστήμονες έχουν στα χέρια τους ολοένα περισσότερες διαφορετικές εκτιμήσεις για το ρυθμό διαστολής του σύμπαντος (τη λεγόμενη «σταθερά του Χαμπλ») και δεν μπορούν να αποφασίσουν ποιος είναι ο σωστός.

Είχε προηγηθεί το Σεπτέμβριο άλλη μια διεθνής μελέτη, με επικεφαλής το γερμανικό Ινστιτούτο Αστροφυσικής Μαξ Πλανκ, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό "Science" και είχε χρησιμοποιήσει μια νέα τεχνική (δύο γαλαξίες ως βαρυτικούς φακούς για να υπολογίσει τις αποστάσεις εκατοντάδων σούπερ-νόβα), καταλήγοντας σε υψηλότερη τιμή για τη Σταθερά Χαμπλ (82,4+/-8,4 km/s/Mpc). Στη συνέχεια, οι ίδιοι επιστήμονες ανακοίνωσαν ότι, λαμβάνοντας υπόψη τους και άλλα δεδομένα, κατέληξαν σε ένα μικρότερο ρυθμό επέκτασης (73,3+/-1,8 km/s/Mpc).

Ο διάσημος Καναδός ρόκερ Νιλ Γιανγκ έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες για να αποκτήσει την αμερικανική υπηκοότητα ώστε να μπορέσει να ψηφίσει στις επόμενες προεδρικές εκλογές το 2020, αν και αντιμετωπίζει κάποιες καθυστερήσεις επειδή κάνει χρήση κάνναβης.

Ο 74χρονος Γιανγκ αποκάλυψε ότι προσπαθεί να γίνει Αμερικανός πολίτης πριν από το 2020 και έχει ήδη περάσει με επιτυχία το σχετικό τεστ.

Ωστόσο οι αμερικανικές αρχές τον ενημέρωσαν ότι «πρέπει να υποβληθώ σε ένα επιπλέον τεστ επειδή κάνω χρήση μαριχουάνας».

Οι αμερικανικές αρχές είχαν ανακοινώσει τον Απρίλιο ότι όσοι επιθυμούν να λάβουν την αμερικανική υπηκοότητα δεν θα πρέπει να εμπλέκονται σε «ορισμένες δραστηριότητες που συνδέονται με τη μαριχουάνα», ακόμη κι αν η χρήση της είναι νόμιμη σε κάποιες πολιτείες των ΗΠΑ ή στη χώρα καταγωγής των αιτούντων, όπως συμβαίνει στον Καναδά, έγραψε ο Γιανγκ στον ιστότοπό του.

«Ειλικρινά ελπίζω ότι έχω αποδείξει τον ηθικό μου χαρακτήρα και ότι θα μπορέσω να ψηφίσω βάσει της συνείδησής μου είτε τον Τραμπ είτε τους αντιπάλους του (που ακόμη δεν έχουν γίνει γνωστοί)», επεσήμανε ο Καναδός ρόκερ.

Το 2018 ο Γιανγκ, που στήριζε τον υποψήφιο για το χρίσμα των Δημοκρατικών Μπέρνι Σάντερς, είχε εμποδίσει τον Τραμπ να χρησιμοποιήσει το τραγούδι του “ Rockin in the Free World” στην προεκλογική του εκστρατεία καθώς εκείνος δεν του είχε ζητήσει την άδεια.

Ο Γιανγκ ζει από τα μέσα της δεκαετίας του 1960 στις ΗΠΑ.

Με στόχο την αειφόρο ανάπτυξη των Ηνωμένων Εθνών, τον τερματισμό της ακραίας φτώχιας και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, στις 26 Σεπτεμβρίου του 2020 θα δοθεί μία μεγάλη συναυλία, ταυτόχρονα στις πέντε ηπείρους.

Με τη 10ωρη συναυλία «Global Goal Live: The Possible Dream» θα αναβιώσουν στιγμές από το θρυλικό «Live Aid», -που πραγματοποιήθηκε το 1985 για να συγκεντρωθούν χρήματα για την αντιμετώπιση του λιμού στην Αιθιοπία, εξαιτίας του οποίου πέθαναν περισσότεροι από ένα εκατομμύριο άνθρωποι-, και θα συμμετάσχουν σ’ αυτήν τα μεγαλύτερα ονόματα της παγκόσμιας μουσικής σκηνής, μεταξύ των οποίων οι: Metallica, Ozzy Osbourne, Red Hot Chili Peppers, Eddie Vedder, Muse, Queen, Alicia Keys, Billie Eilish, Coldplay, Cyndi Lauper, HER, Janelle Monae, Lizzo, Miley Cyrus, Ozuna, Pharrell Williams, Shawn Mendes και Usher.

Οι Metallica δήλωσαν για τη συμμετοχή τους στην συναυλία: «Είμαστε ενθουσιασμένοι που θα εμφανιστούμε ζωντανά σε μία από αυτές τις συναυλίες μαζί με τους Billie Eilish, Coldplay, Eddie Vedder, Muse, Ozzy Osbourne, Red Hot Chili Peppers, Pharrell Williams και πολλούς άλλους ταυτόχρονα σε όλον τον κόσμο».

Μεταξύ των συνδιοργανωτών της εκδήλωσης είναι οι: Deborra-Lee Furness, Hugh Jackman, Idris Elba, Jill Vedder, Katie Holmes, Rachel Brosnahan, Trevor Noah και Uzo Aduba.

Στις 20 του περασμένου μήνα, το «Μεγάλο Καλάθι» άνοιξε και πάλι τις πύλες του και ο συγκεντρωμένος κόσμος δάκρυσε από συγκίνηση. Το επταώροφο, σε σχήμα καλαθιού, κτήριο στο Νιούαρκ της Πολιτείας του Οχάιο -κάποτε ήταν τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας Longaberger Company, που δεν υφίσταται πλέον- πρόσφερε δυνατότητα επίσκεψης στο κοινό, για πρώτη φορά μετά το κλείσιμό του το 2016. Και την επόμενη, ο οργανισμός Heritage Ohio ανακοίνωσε ότι το εμβληματικό Longaberger Basket Building θα ξαναλειτουργήσει ως ξενοδοχείο πολυτελείας.

Οι κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής αγαπούσαν ιδιαίτερα αυτό το κτήριο. Η εταιρεία έδινε δουλειά: στο απόγειο της δραστηριότητάς της, το 2000, η εταιρεία του Ντέιβ Λονγκαμπέργκερ είχε προσωπικό πάνω από 8.200 εργαζομένους. Και ο Λονγκαμπέργκερ, γιος και εγγονός κατασκευαστή καλαθιών, πουλούσε σ' όλη την Αμερική τα χειροποίητα, αριστοτεχνικά φτιαγμένα καλάθια Longaberger. Το «Μεγάλο Καλάθι» εγκαινιάστηκε το 1997, και ήταν ένα υπερμεγέθες αντίγραφο του σήματος κατατεθέν της εταιρείας, του Medium Market Basket. «Μπορεί να δείχνει κιτς, εξωτερικά, αλλά είναι εντυπωσιακό το εσωτερικό του» λέει ο Τζιμ Κλάιν, πρώην πρόεδρος της εταιρείας. Το «Μεγάλο Καλάθι» υπερηφανεύεται, επίσης, και για τα δύο πελώρια χερούλια στην οροφή του (τα οποία θερμαίνονται τον χειμώνα για να λιώνει το χιόνι). «Το καλάθι είναι σύμβολο της υπέρβασης της αναποδιάς, του τι μπορείς να καταφέρεις» τονίζει ο Κλάιν.

Την έντονη δυσαρέσκεια των ΗΠΑ για την αγορά του ρωσικού πυραυλικού συστήματος S-400 από την Τουρκία εξέφρασε ο σύμβουλος εθνικής ασφαλείας του Λευκού Οίκου Ρόμπερτ Ο’Μπράιεν. Οπως αναφέρει δημοσίευμα της τουρκικής, φιλοκυβερνητικής εφημερίδας Yeni Safak, ο Ο’Μπράιεν διεμήνυσε προς την Τουρκία, την Κυριακή, ότι «αν δεν “ξεφορτωθείτε” (σ.σ. τους S-400), θα επιβληθούν κυρώσεις». Μιλώντας στο CBS, ο σύμβουλος του Λευκού Οίκου προσέθεσε ότι «η Τουρκία θα νιώσει τον αντίκτυπο αυτών των κυρώσεων», οι οποίες, όπως είπε, θα περάσουν από το Κονγκρέσο με τη στήριξη Ρεπουμπλικανών και Δημοκρατικών.

Περίεργο κλίμα εν όψει της επίσκεψης Ερντογάν στις ΗΠΑ

Τα σχόλια του Ο’Μπράιεν προκάλεσαν αίσθηση καθώς έγιναν μόλις λίγες ημέρες πριν από την επίσκεψη του προέδρου της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στη Ουάσινγκτον.

Σύμφωνα με τη Yeni Safak, η διαφωνία ΗΠΑ και Τουρκίας για τους S-400 αποτελεί μεγάλο «αγκάθι», το οποίο θα συζητηθεί και κατά τη συνάντηση Τραμπ – Ερντογάν. Οι ΗΠΑ επισημαίνουν ότι η αγορά των S-400 από τη Ρωσία δεν είναι συμβατή με την πολιτική του ΝΑΤΟ.Μέχρι στιγμής, ωστόσο, ακόμα και μετά τον εξοστρακισμό από το αμερικανικό πρόγραμμα των F-35, η Τουρκία δεν έχει κάνει ούτε ένα βήμα πίσω. Η Yeni Safak αναφέρει ότι οι ΗΠΑ δεν έχουν επιβάλλει ακόμα κυρώσεις, ενώ ούτε η Τουρκία έχει ενεργοποιήσει το σύστημα S-400.

Ο’Μπράιεν: Ο Τραμπ θα δώσει σαφές μήνυμα στον Ερντογάν

Στις δηλώσεις του για την Τουρκία στο CBS, o Ρόμπερτ Ο’ Μπράιεν υπογράμμισε ότι «οι S-400 δεν έχουν θέση στο ΝΑΤΟ. Δεν υπάρχει θέση στο ΝΑΤΟ για μεγάλες προμήθειες από τη ρωσική πολεμική βιομηχανία. Αυτό είναι ένα μήνυμα που ο πρόεδρος (σ.σ. Τραμπ) θα δώσει στον Ερντογάν, με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο, όταν έρθει» προσέθεσε.

Σύμφωνα με τη Yeni Safak, νωρίτερα τον Νοέμβριο, ανώτατες κυβερνητικές πηγές της Τουρκίας γνωστοποίησαν ότι η δεύτερη παραγγελία πυραύλων S-400, που είχε προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί εντός του 2020, πιθανώς θα καθυστερήσει.

Πέρα από τους S-400 ωστόσο, οι πρόεδροι των ΗΠΑ και της Τουρκίας αναμένεται να συζητήσουν διεξοδικά για το ζήτημα της Βορειανατολικής Συρίας και των επιθετικών ενεργειών της Αγκυρας κατά των Κούρδων της Συρίας.

1. ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ