Ο μεγαλύτερος άμεσος αντίκτυπος στο κόστος των πληρωμών, που προέρχεται από την πανδημία, ήταν η «μετανάστευση» των καταναλωτών από μετρητά σε κάρτες, λόγω του φόβου της μόλυνσης. Αυτό αποτυπώθηκε ιδιαίτερα σε ανέπαφες πληρωμές, οι οποίες αυξήθηκαν στην ΕΕ-27 τουλάχιστον 50% κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.

Αυτό αναφέρει σε σημερινό άρθρο του ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης, και υπογραμμίζει: «Η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τη λειτουργία του κανονισμού για την ανταλλαγή τελών δεν έλαβε τελικώς υπόψη τις αυξανόμενες αποδείξεις και τις μαζικές αυξήσεις των τελών των καρτών, που δεν καλύπτονται από τον κανονισμό της ΕΕ».

Όπως αναφέρει ο κ. Κορκίδης, η μετάβαση από μετρητά σε ανέπαφες συναλλαγές αύξησε το κόστος πληρωμών σε εμπορικά καταστήματα και καταναλωτές. Το γεγονός μάλιστα ότι τα τέλη ανταλλαγής και προμήθειας είναι κατά μέσο όρο 13% υψηλότερα, σημαίνει και αύξηση τιμών. Σχεδόν το 80% των συναλλαγών με κάρτες στην Ευρώπη διαχειρίζονται δύο αμερικανικές εταιρείες με παγκόσμια εμβέλεια. Οι έμποροι λιανικής και χονδρικής, καθώς και επιχειρήσεις διαμονής, τουρισμού και αεροπορικών ταξιδιών, που έχουν ήδη πληγεί από τον COVID-19, είδαν αυτές τις εταιρείες να αυξάνουν τις χρεώσεις τους, αφού δεν καλύπτονται από τον κανονισμό περί ανταλλαγής τελών. Μόνο τους τελευταίους 18 μήνες, έχουν εισπράξει επιπλέον 800 εκατ. ευρώ από τα ταμεία των επιχειρήσεων και τελικά τις τσέπες των καταναλωτών. Επιπλέον, η ΕΕ επιτρέπει σε αυτά τα συστήματα καρτών να παγιώσουν τη θέση τους, καθιστώντας τα ανταγωνιστικά σχήματα λιγότερο ελκυστικά για τις τράπεζες.

Η κατάσταση αυτή πρέπει να συνεχίσει να παρακολουθείται στενά και όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, οφείλουν να δώσουν λύσεις μέχρι τέλος του έτους, όπως υπογραμμίζει ο πρόεδρος και προσθέτει ότι η ΕΕ καλείται να ενεργήσει βάσει των νέων στοιχείων και να μην περιμένει ακόμη μεγαλύτερη οικονομική ζημιά από τα δύο συγκεκριμένα συστήματα καρτών που χρησιμοποιούν την ισχύ της αγοράς τους για να αποκομίσουν περαιτέρω κέρδη από τους καταναλωτές.
Αποδεικτικά στοιχεία από ανεξάρτητους συμβούλους πληρωμών, συνεχίζει το άρθρο, δείχνουν ότι τα συστήματα καρτών, σταμάτησαν να συλλέγουν δεδομένα το 2018, αύξησαν τις αμοιβές τους, που δεν καλύπτονται από τον IFR κανονισμό (Interchange Fee Regulation) κατά περίπου 50%, ενώ υπήρξαν προγράμματα «εξ αποστάσεως πληρωμών» με αυξήσεις στις χρεώσεις κατά 150%.

Το ζητούμενο, λοιπόν, είναι να δούμε μεγαλύτερο ανταγωνισμό στις πληρωμές μέσω καινοτομίας και προτάσεων στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πληρωμών, αλλά όπως συνήθως βλέπουμε, οι ισχυροί «παίχτες» μπορούν να εξουδετερώσουν τους ανταγωνιστές, εάν οι ρυθμιστικές αρχές δεν ενεργούν.
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ σημειώνει στη συνέχεια ότι υπήρξαν ήδη τέσσερις αποτυχημένες ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που προσέφεραν εναλλακτικές λύσεις στα μεγάλα συστήματα πληρωμής μέσω καρτών. Αυτό θα μπορούσε να συμβεί ξανά και ξανά, εάν δεν αναληφθεί πειστική δράση τώρα. Μια πληθώρα καταγγελιών κατά των συστημάτων καρτών έχουν κατατεθεί τα τελευταία είκοσι χρόνια, οι οποίες μάλιστα οδήγησαν στην εφαρμογή του κανονισμού IFR περί ανταλλαγής τελών. Η ΕΕ είναι αυτή που σε μεγάλο βαθμό πρέπει να παρέμβει εκ νέου και να αλλάξει τη νομοθεσία, αφού δεν υπάρχουν άλλες δυνατότητες. Ειδικότερα, είναι επιτακτική ανάγκη η Ευρωπαική Επιτροπή να ενεργήσει και να ενσωματώσει στον κανονισμό νέες ρυθμίσεις. Απαιτείται ρύθμιση των συνολικών τελών που χρεώνονται στους αγοραστές καρτών πληρωμής και τα οποία, με τη σειρά τους, μεταβιβάζονται στις επιχειρήσεις και τελικά στους πελάτες τους.

Χρειάζεται η κατάργηση όλων των ουσιαστικών εξαιρέσεων στον κανονισμό, σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, ώστε να καλύπτονται οι εμπορικές κάρτες, τα τριμερή συστήματα, οι αναλήψεις μετρητών σε ΑΤΜ και άλλες συναλλαγές μέσω καρτών. Να είναι υποχρεωτικά τα ελάχιστα τέλη ανταλλαγής για αναλήψεις μετρητών και καταθέσεις σε ΑΤΜ για τη διατήρηση της επιλογής των καταναλωτών και των εναλλακτικών μετρητών. Τέλος να προβλέπονται ισχυρές και αποτρεπτικές κυρώσεις για μη συμμόρφωση με τον κανονισμό. Συμπερασματικά ο κανονισμός περί ανταλλαγής τελών (IFR) δεν πέτυχε στον ρυθμιστικό ρόλο του, που ήταν να αντιμετωπίσει τις «κρυφές χρεώσεις» που επιβάλλονται για την αποδοχή των καρτών πληρωμής. Ας ελπίσουμε πως η επίτευξη του στόχου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για «χαμηλότερες τιμές για όλους», σε αγαθά και υπηρεσίες σε όλη την Ευρώπη, θα πραγματοποιηθεί καλύπτοντας τα σημαντικά κενά που υπάρχουν στον κανονισμό και καθιστώντας τελικά τις κάρτες πληρωμής λιγότερο ακριβές για αποδοχή.
Πηγή: aftodioikisi.gr

Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, περισσότερες από 350.000 ηλεκτρονικές αιτήσεις έχουν ήδη υποβληθεί.

Επίσης, παρατείνεται η προθεσμία υποβολής αιτήσεων συμμετοχής των τουριστικών καταλυμάτων και των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων, έως την Τρίτη, 7 Ιουλίου, στις 23:59.

Ως ένα επιπλέον κίνητρο συμμετοχής εφέτος επιταχύνεται η διαδικασία αποπληρωμής των παρόχων του προγράμματος, καθώς αυτή θα ολοκληρώνεται εντός 30 ημερών από την υποβολή των δικαιολογητικών. Για πρώτη φορά, επιδοτούνται ακτοπλοϊκά εισιτήρια και έχουν ήδη δηλώσει συμμετοχή οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου επιβατηγού ναυτιλίας. Παράλληλα, αυξάνεται η μέγιστη διάρκεια διανυκτερεύσεων από πέντε σε έξι βράδια, μειώνεται η ιδιωτική συμμετοχή σε όλα τα ξενοδοχεία και προστίθεται ο νομός Έβρου στο ειδικό πλαίσιο των 10 διανυκτερεύσεων και της μηδενικής ιδιωτικής συμμετοχής.

Οι διακοπές με το πρόγραμμα επιδότησης μπορούν να πραγματοποιηθούν από την 1η Αυγούστου 2020 έως τις 31 Ιουλίου 2021 σε τουριστικά καταλύματα του Μητρώου Παρόχων του ΟΑΕΔ.

Οι διακοπές θα έχουν διάρκεια:

- από μία έως 10 διανυκτερεύσεις, όταν επιλεχθούν για διακοπές τουριστικά καταλύματα των νήσων Λέσβου, Λέρου, Σάμου, Χίου, Κω και του Νομού Έβρου ή

- από μία έως έξι διανυκτερεύσεις, όταν επιλεχθούν για διακοπές τουριστικά καταλύματα της υπόλοιπης Ελλάδας.

Η υποβολή αιτήσεων από τους δικαιούχους και η δήλωση συμμετοχής από τους παρόχους γίνεται αποκλειστικά, μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης του Ελληνικού Δημοσίου gov.gr, με τους κωδικούς πρόσβασης TAXISnet ή τους κωδικούς πρόσβασης πιστοποιημένων χρηστών ΟΑΕΔ, στις παρακάτω ηλεκτρονικές διευθύνσεις:

Δικαιούχοι

https://www.gov.gr/ipiresies/ergasia-kai-asphalise/apozemioseis-kai-paro...

Πάροχοι

https://www.gov.gr/ipiresies/ergasia-kai-asphalise/apozemioseis-kai-paro...

Με λίγα λόγια, η διαδρομή είναι: Ενιαία Ψηφιακή Πύλη gov.gr → Εργασία και ασφάλιση → Αποζημιώσεις και παροχές → Προγράμματα κοινωνικού τουρισμού ή Πάροχοι κοινωνικού τουρισμού.

Δικαιούχοι του προγράμματος είναι εργαζόμενοι και άνεργοι, οι οποίοι το έτος 2019:

- είχαν 50 ημέρες εργασίας στην ασφάλιση του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ) (με κρατήσεις υπέρ ΟΕΕ) ή

- έλαβαν από τον ΟΑΕΔ 50 ημέρες ειδικής παροχής προστασίας μητρότητας ή

- έλαβαν επιδότηση ανεργίας τουλάχιστον 50 ημερών ή

- συγκεντρώνουν τουλάχιστον 50 ημέρες αθροιστικά από τα παραπάνω (ημέρες εργασίας, ειδικής παροχής προστασίας μητρότητας και επιδότησης ανεργίας) ή

- ήταν εγγεγραμμένοι άνεργοι/ες στο Ειδικό Μητρώο Ανέργων ΑμεΑ του ΟΑΕΔ κατά την ημερομηνία λήξης υποβολής αιτήσεων.

Το σύστημα επιλογής των δικαιούχων βασίζεται στη μοριοδότηση συγκεκριμένων οικονομικών, οικογενειακών και ασφαλιστικών κριτηρίων, με αντικειμενικό και διαφανή τρόπο, με τη χρήση μηχανογραφικού λογισμικού του ΟΑΕΔ. Πάροχοι του προγράμματος είναι τουριστικά καταλύματα και ακτοπλοϊκές εταιρείες, όπως περιγράφεται στη Δημόσια Πρόσκληση.

Η επιδότηση θα γίνει με τη χορήγηση επιταγής κοινωνικού τουρισμού, η οποία έχει τη μορφή ενός μοναδικού ηλεκτρονικού κωδικού αριθμού. Συνολικά, θα χορηγηθούν 300.000 επιταγές και ο προϋπολογισμός του προγράμματος είναι 30 εκατ. ευρώ.

Για περισσότερες πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκεφτούν την ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.oaed.gr/koinonikos-tourismos.

Την Πέμπτη στις 16 Ιουλίου ξεκινούν οι πληρωμές της αποζημίωσης ειδικού σκοπού για τον Ιούνιο, που φτάνει έως και τα 534 ευρώ. Το υπουργείο Εργασίας ανακοίνωσε στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του συστήματος «Εργάνη» νέο χρονοδιάγραμμα και ημερομηνίες υπεύθυνων δηλώσεων και πληρωμών για τους εργαζόμενους σε αναστολή. 

Οι καταβολές της ειδικής αποζημίωσης του Ιουνίου θα ξεκινήσουν στα μέσα Ιουλίου, όπως είχε γράψει το ethnos.gr, από τους εργαζόμενους που δεν έχουν επαναπροσληφθεί ή επαναπροσλήφθηκαν μετά την 1η Ιουνίου και θα γίνονται σταδιακά και σε τακτά χρονικά διαστήματα εντός Ιουλίου και έως τις αρχές Αυγούστου. Στα τέλη Ιουλίου την σκυτάλη της εξόφλησης θα πάρουν οι μισθωτοί σε αναστολή στις επιχειρήσεις εστίασης, πολιτισμού, αθλητισμού, μεταφορών, τουρισμού καθώς και οι εποχικοί που επαναπροσλήφθηκαν.

Ειδικότερα, από 7 Ιουλίου έως και 31 Ιουλίου θα υποβάλλονται οι μονομερείς υπεύθυνες δηλώσεις – χωρίς δηλαδή να χρειάζεται προηγούμενη δήλωση εργοδότη – στην ηλεκτρονική πλατφόρμα supportemployees.services.gov.gr από τους εποχικούς εργαζόμενους που:

δεν έχουν ακόμη επαναπροσληφθεί ή επαναπροσλήφθηκαν μετά την 1η Ιουνίου

δεν θα επαναπροσληφθούν φέτος, καθώς το ξενοδοχείο στο οποίο εργάστηκαν το 2019 δεν θα επαναλειτουργήσει

Οι ημερομηνίες των πληρωμών που ανακοινώθηκαν και επίσημα πλέον από το υπουργείο Εργασίας είναι : 16/7,  23/7, 30/7 & 6/8.

Δείτε εδώ όλο το χρονοδιάγραμμα των πληρωμών του Ιουλίου

Σημειώνεται ότι για τις πληρωμές θα ληφθεί υπόψη και η ροή των δηλώσεων. Όπως είχε γράψει το ethnos.gr οι καταβολές θα είναι διαδοχικές ανάλογα με τον όγκο των υποβληθεισών δηλώσεων. Το σχέδιο είναι οι υποβληθείσες αιτήσεις να συγκεντρώνονται ανά τακτά διαστήματα και να εξοφλούνται σταδιακά. Δεδομένου ότι οι πληρωμές θα γίνονται σταδιακά, όσοι υποβάλλουν τις πρώτες ημέρες και μετά τις 7 Ιουλίου την υπεύθυνη δήλωσή τους στην ηλεκτρονική πλατφόρμα supportemployees.services.gov.gr, προφανώς αυτοί θα είναι που θα πληρωθούν και πρώτοι.

Μονομερή υπεύθυνη δήλωση  υποβάλλουν οι εργαζόμενοι με δικαίωμα επαναπρόσληψης σε επιχειρήσεις ξενοδοχειακών και τουριστικών καταλυμάτων ή τουριστικών λεωφορείων είτε για όλο τον μήνα Ιούνιο είτε για το χρονικό διάστημα από 1/6/2020 έως την ημερομηνία επαναπρόσληψής τους εντός Ιουνίου.

Προσοχή όμως, καθώς σε περίπτωση επαναπρόσληψης εντός του Ιουνίου και εφόσον η σύμβασή τους έχει τεθεί σε αναστολή, οι εργαζόμενοι υποβάλλουν, πέραν της μονομερούς δήλωσης, και δεύτερη δήλωση σε συνέχεια της δήλωσης αναστολής από τον εργοδότη τους εντός των προθεσμιών που καθορίζονται για τις δηλώσεις αναστολών μηνός Ιουνίου.

Αν η μονομερής δήλωση του εργαζόμενου αφορά όλο το μήνα Ιούνιο, το ύψος της αποζημίωσης ειδικού σκοπού ανέρχεται στο ποσό των 534 ευρώ. Σε διαφορετική περίπτωση, η αποζημίωση υπολογίζεται αναλόγως των δηλωθέντων ημερών και με ποσό αναφοράς τα 17,8 ευρώ ανά ημέρα αναστολής.

Ευνόητο είναι ότι σε περίπτωση που τεθεί η σύμβαση εργασίας του σε αναστολή από τον εργοδότη μετά την επαναπρόσληψή του, καταβάλλεται αποζημίωση υπολογιζόμενη κατ΄ αναλογία και για τις ημέρες της αναστολής.

Για παράδειγμα:

Έστω εποχικός εργαζόμενος σε ξενοδοχείο που επαναπροσλήφθηκε 15 Ιουνίου και τέθηκε απευθείας από τον εργοδότη του σε αναστολή. Υποβάλλει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα supportemployees.services.gov.gr δυο υπεύθυνες δηλώσεις :

μια μονομερή υπεύθυνη δήλωση για την περίοδο 1/6 – 14/6

μια υπεύθυνη δήλωση για την περίοδο 15/6 – 30/6. Προσοχή, για την υποβολή αυτής της δήλωσης απαιτείται απαραιτήτως προηγούμενη υποβολή δήλωσης αναστολής από τον εργοδότη και σχετικός αριθμός πρωτοκόλλου του συστήματος «Εργάνη».

Επαναλειτουργούσες επιχειρήσεις

Την ερχόμενη Τρίτη 7 Ιουλίου ξεκινούν και οι υπεύθυνες δηλώσεις εργαζομένων και εργοδοτών από όλους τους κλάδους για τους οποίους επιτρεπόταν η αναστολή εντός Ιουνίου :

επισιτισμός

τουρισμός

μεταφορές

πολιτισμός

αθλητισμός

επαναλειτουργούσες επιχειρήσεις εποχικών ξενοδοχείων – καταλυμάτων

επαναλειτουργούσες επιχειρήσεις τουριστικών λεωφορείων

Σημειώνεται ότι οι εργαζόμενοι, των οποίων η σύμβαση εργασίας τους τίθεται σε αναστολή για πρώτη φορά εντός του μηνός Ιουνίου, είναι απαραίτητο να προβούν σε υποβολή της υπεύθυνης ΔΗΛΩΣΗΣ μετά τη δήλωση της αναστολής της σύμβασης εργασίας από την επιχείρηση στο σύστημα «Εργάνη». Οι δηλώσεις των εργοδοτών θα υποβάλλονται έως 15/7 και των εργαζομένων έως 21/7 ως εξής :

Οι εργαζόμενοι, των οποίων οι συμβάσεις εργασίας τους τελούσαν σε αναστολή κατά τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο και παρατείνεται η αναστολή τους για τον μήνα Ιούνιο, δεν απαιτείται να προβούν σε δήλωση παρά μόνο αν επιθυμούν την τροποποίηση στοιχείων τους (π.χ. ΙΒΑΝ) και εντός των συγκεκριμένων προθεσμιών.

Για όλους αυτούς τους εργαζόμενους η πληρωμή της ειδικής αποζημίωσης παραπέμπεται για το διήμερο Δευτέρας & Τρίτης 27-28 Ιουλίου.

Έως τις 10 Ιουλίου θα πληρωθούν την αποζημίωση ειδικού σκοπού μηνός Μαΐου και οι εργαζόμενοι που τυχόν δεν την έχουν λάβει ακόμη, κατόπιν της ολοκλήρωσης της διαδικασίας των ορθών επαναλήψεων για τις δηλώσεις αναστολών συμβάσεων εργασίας – παρατάσεις – οριστικές διακοπές.

Ειδικές κατηγορίες εργαζομένων

Στο μεταξύ, νέα παράταση έως 31 Ιουλίου παίρνει η προθεσμία υποβολής υπεύθυνων δηλώσεων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα supportemployees.services.gov.gr από τους δικαιούχους εργαζόμενων ειδικών κατηγοριών για τα 800 ευρώ της αποζημίωσης από το πρώτο πακέτο κάλυψης.

Η καταβολή της αποζημίωσης ειδικού σκοπού των ειδικών κατηγοριών θα πραγματοποιείται μετά την ολοκλήρωση των προβλεπόμενων διασταυρώσεων και ελέγχων με τα Πληροφοριακά Συστήματα του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και των φορέων που καταβάλουν αποζημιώσεις λόγω των αρνητικών συνεπειών της εμφάνισης κορωνοϊού COVID -19.

 

topontiki

Σε ανακοίνωση της, η Οικολογική Κίνηση Πάτρας αναφέρει:

Ανακοίνωση της Περιφέρειας μας πληροφορεί ότι με απόφαση του Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας, Νεκτάριου Φαρμάκη, κηρύσσονται σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας τμήματα  του παραλιακού οδικού δικτύου του Δήμου Πατρέων της Περιφερειακής Ενότητας Αχαΐας, για την αντιμετώπιση των εκτάκτων αναγκών και τη διαχείριση των συνεπειών που προέκυψαν λόγω παράκτιας διάβρωσης. Πρόκειται για οδούς στις περιοχές  Καμινίων, Μονοδενδρίου, Βραχνεϊκων. Ρίου, Αγ. Βασιλείου, Αραχωβιτίκων και Ακταίου και τμήματα οδών εντός της πόλης της Πάτρας και συγκεκριμένα της οδού Ηρώων Πολυτεχνείου και την επέκταση αυτής έως τον Φάρο της Αγυιάς.

Υποθέτουμε ότι την απόφαση αυτή, βάσιμη βεβαίως, θα ακολουθήσει νέα ρίψη βράχων ώστε να συγκρατήσουμε, τη θάλασσα, μέχρι την επόμενη αναπόφευκτη επέλασή της, κάτι που μάταια κάνουμε για χρόνια.

Είναι όμως αυτή η ενδεδειγμένη απάντηση στο πρόβλημα της διάβρωσης των ακτών του Δήμου Πατρέων, όταν τόσες φορές αποδεικνύεται προσωρινή, ατελέσφορη και κοντόφθαλμη;

Η Οικολογική Κίνηση Πάτρας έχοντας και πάλι προτείνει ριζικότερες λύσεις θέτει στο δημόσιο διάλογο τα παρακάτω ζητήματα:

- Γιατί η ακτογραμμή του Δήμου Πατρέων δεν περιλαμβάνεται στην μελέτη της διάβρωσης των ακτών της Βόρειας Πελοποννήσου, η οποία φέρεται να έχει ανατεθεί το 2018 σε μελετητές αλλά αγνοούνται νεότερα για την πορεία της;

- Θέλουμε, μπορούμε να συζητήσουμε μονιμότερες, περιβαλλοντικά αλλά και πολεοδομικά βιώσιμες λύσεις που να περιλαμβάνουν και κατάργηση παραλιακών οδών, κατασκευασμένων πάνω σε μπαζωμένο αιγιαλό και νέα σχεδίαση και μεταφορά τους στα ενδότερα ή τη χρήση μόνο καθέτων οδών;

-Αντιλαμβανόμαστε ότι ο παράγων κλιματική αλλαγή επιδεινώνει το πρόβλημα της διάβρωσης, μέσω της ανόδου της στάθμης της θάλασσας, επομένως πρόχειρες λύσεις θα γίνουν έρμαιο του ανέμου και των κυμάτων;

 Οι προκλήσεις του παρόντος αλλά και οι αποτυχίες του παρελθόντος επιβάλλουν να συζητήσουμε σοβαρά μια πολεοδομική προοπτική “στρατηγικής απομάκρυνσης από τις ακτές”. Το μπορούμε;

Τέλος στα πλαστικά μίας χρήσης από το υπουργείο Περιβάλλοντος, σύμφωνα με νομοθετική ρύθμιση προκειμένου να μειωθεί η κατανάλωση σε πλαστικά ποτήρια και πλαστικούς περιέκτες τροφίμων κατά 30% μέχρι το 2024 και κατά 60% μέχρι το 2026. Χαράτσι αναμένεται και στα πλαστικά ποτήρια του καφέ.

Το νέο πλαίσιο, το οποίο θα τεθεί σε ισχύ από τον Ιούλιο του 2021, δηλαδή σε έναν χρόνο από σήμερα, προβλέπει μεταξύ των άλλων και την επιβολή τέλους -προσδιορίζεται στα 4 λεπτά συν ΦΠΑ για τα πλαστικά ποτήρια όπως π.χ. του καφέ, και τους περιέκτες τροφίμων που διατίθενται σε τελικά σημεία πώλησης (μαγαζιά delivery καφέ, καντίνες, εστίαση κτλ) κι όχι σε σούπερ μάρκετ.

Μέσω αυτής της κίνησης επιχειρείται να περιοριστεί η χρήση αυτών των προϊόντων. Σημειώνεται ότι καθημερινά «καταναλώνονται” 1 εκατομμύριο. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Περιβάλλοντος κ. Κωστής Χατζηδάκης «έχουμε 1 εκατ. κυπελλάκια του καφέ κάθε μέρα, 2,5 δισ. κάθε χρόνο μπουκάλια. Το 80% της ρύπανσης στις θάλασσες οφείλεται στα πλαστικά. Κι από αυτό το 80% το 50% προέρχεται από τα πλαστικά μιας χρήσης”.

Εκτός από την επιβολή τέλους στη χρήση πλαστικών ποτηριών μιας χρήσης, το νομοσχέδιο προβλέπει και ανταμοιβή στους καταναλωτές που επιστρέφουν τα πλαστικά μπουκάλια στα τελικά σημεία πώλησης. Επί της ουσίας πρόκειται για επέκταση του συστήματος ανταμοιβής που ισχύει σήμερα με τις γυάλινες φιάλες μπύρας ή κάποιων κωδικών αναψυκτικών.

Σε ό,τι αφορά στα πλαστικά μπουκάλια, τα καπάκια θα πρέπει να είναι προσαρτημένα και τα μπουκάλια πρέπει να φτιάχνονται από ανακυκλωμένο πλαστικό. Τα πλαστικά μπουκάλια θα πρέπει να κατασκευάζονται από 25% ανακυκλωμένο περιεχόμενο έως το 2025 και από 30% έως το 2030.

Εν τω μεταξύ έως τον Ιανουάριο του 2023 προβλέπεται ότι θα έχουν θεσπιστεί συστήματα διευρυμένης ευθύνης του παραγωγού για δύο νέες ομάδες προϊόντων όπως τα καπνικά προϊόντα και τα αλιευτικά εργαλεία και για άλλες οκτώ κατηγορίες προϊόντων (κυπελλάκια ποτών, περιέκτες τροφίμων, περιέκτες ποτών, πακέτα και περιτυλίγματα, λεπτές σακούλες μεταφοράς, υγρά μαντιλάκια και μπαλόνια).

Σύμφωνα με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη, έως στις 5/6/2023 θα πρέπει να δημιουργηθούν τα ειδικά συστήματα που θα αναλάβουν την ανακύκλωση συσκευασιών.

Πηγή: dikaiologitika.gr

  1. ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
  2. LIFE STYLE