Πάτρα: Με λαμπρότητα και θρησκευτική κατάνυξη ο εορτασμός στον επιβλητικό Ιερό Ναό της της Παντανάσσας

Πλήθος πιστών συνέρρευσαν στον Ιερό Ναό της Παντάνασσας για να προσκυνήσουν την θαυματουργή εικόνα της Παναγίας.

Σήμερα το πρωί τελέστηκε  αρχιερατική πανηγυρική θεία λειτουργία χοροστατούντος του  Μητροπολίτης Πατρών κ. Χρυσόστομου  ενώ στις 6:30 το απόγευμα θα τελεστεί πανηγυρικός εσπερινός και ιερά παράκληση ιερουργούντος του Αρχιμανδρίτη π. Χριστοφόρου Μυτιλήνη. Οι εκδηλώσεις θα κορυφωθούν το πρωί της Δευτέρας, εορτή των Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης με την θεία λειτουργία στην οποία θα ιερουργήσει ο εφημέριος του Ι.Ν. Παντοκράτορος π. Περικλής Ρίπισης.

Νεοκλασικό μνημείο

Ο Ιερός Ναός της Παντάνασσας καθηλώνει τα βλέμματα! Ο ρυθμός της μοιάζει σαν βασιλική, διότι διαιρείται από τις μαρμάρινες κολόνες της σε τρία κλίτη αλλά έχει και πολλά στοιχεία από το νεοκλασικισμό. Το ευρύχωρο προαύλιο δίνει την ευχέρεια στον προσκυνητή να θαυμάσει το μεγαλείο του ναού, να διαβάσει το ρητό που βρίσκεται στην εξωτερική μετώπη: «ΕΙΣΕΛΘΕ ΕΙΣ ΤΟΝ ΟΙΚΟ ΜΟΥ ΚΑΙ ΣΤΗΘΙ ΜΕΤΑ ΦΟΒΟΥ, Ο ΓΑΡ ΤΟΠΟΣ ΟΥΤΟΣ ΑΓΙΟΣ ΕΣΤΙ» και να προετοιμασθεί ψυχικά ότι πρόκειται να εισέλθει σε ιερό χώρο λατρείας του Θεού.

Ανεβαίνοντας τις μεγάλες μαρμάρινες σκάλες δεσπόζει ο πρόναος, με τις μεγάλες αψίδες που σχηματίζονται πάνω από τις τρεις βαριές ξύλινες πόρτες εισόδου του Ναού να είναι εικονογραφημένες με παραστάσεις από τη ζωή της Παναγίας.

Στον κυρίως Ναό, στο δεξιό μέρος υπάρχουν δύο επιβλητικά ξυλόγλυπτα προσκυνητάρια. Στο πρώτο υπάρχει η τρίμορφη παράσταση του Κυρίου με την Παναγία και τον Τίμιο Πρόδρομο και στο δεύτερο η Γέννηση του Χριστού.

Στο αριστερό μέρος του Ναού υπάρχουν άλλα δύο βαρύτιμα ξυλόγλυπτα προσκυνητάρια: του Γενέθλιου της Παναγίας και των Τριών Ιεραρχών. Και τα τέσσερα περίτεχνα προσκυνητάρια είναι ευλαβικά αφιερώματα ευσεβών Πατρινών και οι εικόνες τους είναι επενδυμένες με ασήμι («πουκάμισο»), από το φημισμένο καλλιτέχνη χρυσοχόο της Αθήνας, των αρχών του 20ού αιώνα, Ιωάννη Νικητόπουλο. Ο μαρμαρόγλυφος δεσποτικός θρόνος και ο περίτεχνος ιερός άμβωνας είναι κατασκευασμένοι από λευκό πεντελικό μάρμαρο ιδιαίτερης καλλιτεχνικής τεχνοτροπίας.

Το τέμπλο του Ναού είναι ολόκληρο από μάρμαρο με πλούσιο χρυσοποίκιλτο φυτικό διάκοσμο, μεγάλες εικόνες, ξυλόγλυπτα βημόθυρα και με μια σπάνια ξυλόγλυπτη Ωραία Πύλη. Στο δεξιό μέρος του Ναού και κοντά στην πλάγια πύλη του ιερού, βρίσκεται το μαρμάρινο σκαλιστό με φυτικό διάκοσμο και κίονες ιωνικού ρυθμού, προσκυνητάρι της θαυματουργής εικόνας της Παναγίας της Παντάνασσας (η οποία σύμφωνα με την παράδοση λέγεται ότι βρέθηκε σε ειδική κρύπτη στα υπόγεια του Ναού και ήταν από το Μυστρά, για αυτό και ονομάσθηκε «Παντάνασσα»).

Η εικόνα είναι ολόκληρη επενδυμένη από ατόφιο χρυσάφι και καθαρό ασήμι και το στέμμα της στολίζεται από διαμάντια και πολύτιμους λίθους, ευλαβικό αφιέρωμα των αξιωματικών και των οπλιτών του 12ου Συντάγματος, το 1913. Ο Ναός της Παντάνασσας είναι ένα αρχιτεκτονικό στολίδι για την Πάτρα και την ευρύτερη περιοχή του νομού Αχαΐας.

Για την ιστορία

Στη θέση που βρίσκεται σήμερα ο μεγαλοπρεπής Ναός της Παναγίας Παντανάσσης προϋπήρχε μικρή εκκλησία της Παναγίας, από τα χρόνια της Τουρκοκρατίας, η οποία ήταν κτισμένη σε περιοχή όπου παλαιότερα υπήρχε βυζαντινό κοιμητήριο. Αρχιτέκτων του Ναού ήταν ο Κ. Φρεαρίτης, πρώτος πρύτανης του Εθνικού Μετσοβείου Πολυτεχνείου Αθηνών. Στο αρχικό του σχέδιο προέβλεπε κεντρικό τρούλο για το Ναό, όπως ήταν η Μητρόπολη των Αθηνών. Τα επόμενα χρόνια έγιναν στα οικοδομικά σχέδια μεταβολές από τον περίφημο αρχιτέκτονα-μηχανικό της εποχής Λύσανδρο Καυτατζόγλου (μερικά από τα έργα του οποίου είναι: το Αρσάκειο Αθηνών, το Ε.Μ. Πολυτεχνείο και οι Ναοί των Αθηνών: Άγιος Γεώργιος Καρύτση, Αγία Ειρήνη οδού Αιόλου, Άγιος Κωνσταντίνος Ομονοίας, κ.ά.). Η φιλόλογος και αρχειονόμος των Γενικών Αρχείων του Κράτους Άγη Πουρνάρα-Ρουμελιώτη, κατά τη διάρκεια των ερευνών της ανακάλυψε τρία σημαντικά συμβολαιογραφικά έγγραφα (αντίγραφα των οποίων έδωσε για το αρχείο του Ναού) από τα οποία γίνεται γνωστό ότι η θεμελίωσή του Ναού έγινε στα τέλη του 1847 και τα εγκαίνιά του στις 30 Αυγούστου 1859.

Η ημερομηνία των εγκαινίων επιβεβαιώνεται και από μία εικόνα της Παναγίας που φυλάσσεται στο σκευοφυλάκιο του Ναού και αναγράφει την ίδια ημερομηνία. Μεταξύ των ετών 1884-1886 έγινε η ανέγερση του καμπαναριού της βορειοδυτικής πλευράς, επί του οποίου είναι τοποθετημένο το ρολόι το οποίο συνεχίζει να λειτουργεί μέχρι σήμερα! Το καμπαναριό της νοτιοδυτικής πλευράς αποπερατώθηκε το 1891 και η πλακόστρωση των προαυλίων έγινε το 1900. Την αγιογράφηση του Ναού επιμελήθηκαν οι γνωστοί καλλιτέχνες της εποχής: Σ. Χατζηγιαννόπουλος (1879) και Κ. Πρινόπουλος (1900). Κατά τη διάρκεια της πορείας του στο χρόνο, ο Ναός ανακαινίσθηκε το 1890, το 1925 και τελευταία μετά τον σεισμό του 2008 που τον έθεσε εκτός λειτουργίας για αρκετά χρόνια. Φέτος, μάλιστα, συμπληρώθηκαν 160 χρόνια από τα εγκαίνια του ιστορικού ναού της Παντανάσσης Πατρών και το γεγονός τιμήθηκε με τη δέουσα λαμπρότητα την περ. Κυριακή με θεία λειτουργία, χοροστατούντος του Μητροπολίτη Πατρών, κ. Χρυσόστομου.

 

  1. ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
  2. LIFE STYLE