Το 15% των μαθητών πάσχει από ειδική μαθησιακή δυσκολία στο γραπτό λόγο, ή αλλιώς δυσγραφία όπως λεγόταν παλαιότερα, με τα αγόρια να υπερτερούν σε ποσοστό ένα αγόρι προς πέντε κορίτσια, όπως άλλωστε σε όλες τις μαθησιακές δυσκολίες που είναι γένους αρσενικού.

Όπως αναφέρει στο Πρακτορείο Fm και στην εκπομπή της Τάνιας Η. Μαντουβάλου «104,9 ΜΥΣΤΙΚΑ ΥΓΕΙΑΣ» ο ειδικός παιδαγωγός και συγγραφέας Φώτης Παπαναστασίου, ειδική μαθησιακή δυσκολία στον γραπτό λόγο, είναι μια νευρολογική διαταραχή με κύρια χαρακτηριστικά τις παραμορφώσεις στα γράμματα και τα λάθη, η οποία συνήθως γίνεται αντιληπτή στη δεύτερη τάξη του δημοτικού.

Σημάδια

Πώς όμως καταλαβαίνουμε ότι το παιδί έχει πρόβλημα; Από τα βασικά χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης δυσκολίας, απαντά ο κ. Παπαναστασίου και εξηγεί: «Σημάδι πρώτο τα δυσανάγνωστα γράμματα: Ακανόνιστο μέγεθος γραμμάτων, ενίοτε απουσία κενού ανάμεσα στις λέξεις, απουσία τόνων που το παιδί ξεχνάει να βάλει, χρήση πεζών και κεφαλαίων ακόμα και μέσα στην ίδια λέξη, πολλά ορθογραφικά ακόμα και σε λέξεις που έχει ξαναδιδαχτεί. Επίσης στις προτάσεις του, μπορεί να “φάει” κάποια γραμματάκια ή κάποιες λεξούλες. Δηλαδή κάνει παραλείψεις και αντικαταστάσεις γραμμάτων και λέξεων, ενώ δυσκολεύεται να ακολουθήσει τους κανόνες γραφής, πχ βγαίνει έξω από τα περιθώρια του τετραδίου».

Συχνά συνυπάρχει με δυσλεξία

Και το ερώτημα που προκύπτει είναι αν η συγκεκριμένη μαθησιακή δυσκολία συνυπάρχει με άλλες όπως πχ. δυσλεξία. Σύμφωνα με τον ειδικό παιδαγωγό κάποιες φορές συνυπάρχει με Δεπυ ή δυσλεξία ή μπορεί και με ειδική μαθησιακή δυσκολία στα μαθηματικά, η οποία αφορά περίπου στο 7-9% του μαθητικού πληθυσμού. Το παιδί δυσκολεύεται να κατανοήσει την ορολογία των μαθηματικών, το λεξιλόγιο και τις τέσσερις βασικές πράξεις. Επίσης δυσκολεύεται να αντιληφθεί την ποσότητα, το χρόνο, το χώρο και οτιδήποτε εμπλέκεται με τα μαθηματικά. «Οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες συνήθως συνυπάρχουν με κάτι άλλο και το πιο συχνό είναι η δυσλεξία».

Η μόνη ειδική μαθησιακή δυσκολία που διορθώνεται

Σε τι ποσοστό όμως μπορεί να προληφθεί, ή ακόμη ακόμη να ξεπεραστεί η συγκεκριμένη μαθησιακή δυσκολία; Είναι ίσως η μόνη ειδική μαθησιακή δυσκολία που μπορούμε να μιλήσουμε για ουσιαστική παρέμβαση μέσα από την εργοθεραπεία και την ειδική διαπαιδαγώγηση, απαντά ο κ. Παπαναστασίου. «Αν το πρόβλημα εντοπιστεί εγκαίρως, το παιδί θα μπορέσει να φτάσει σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο, ώστε το γραπτό του να είναι ευανάγνωστο και να μην κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη. Όσο νωρίτερα εντοπιστεί τόσο καλύτερα. Δεν θεραπεύεται πλήρως, αλλά διορθώνεται». Και η γραφή στον υπολογιστή βοηθάει ή δυσκολεύει τα πράγματα; « Βοηθάει, γιατί πλέον τα παιδιά είναι πιο εξοικειωμένα με το πληκτρολόγιο, απ΄ότι με τα παραδοσιακά εργαλεία γραφής». Ο κ. Παπαναστασίου αναφέρει ακόμη ότι σε κάποιες περιπτώσεις οι γονείς μπερδεύουν τη δυσγραφία με την κακογραφία.«Η κακογραφία συμβαίνει ίσως γιατί τα παιδάκια δεν εκπαιδεύτηκαν σωστά στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, ωστόσο όταν προσπαθούν, κάνουν καλύτερα γράμματα, λιγότερα ορθογραφικά λάθη και θέλουν απλά μία ενισχυτική διδασκαλία». Καμία μαθησιακή δυσκολία δεν σημαίνει απαραιτήτως ακαδημαϊκή αποτυχία καταλήγει ο κ. Παπαναστασίου.

Eνα τεστ αίματος που αποκαλύπτει αν κάποιος κοιμάται αρκετά, αναπτύσσουν Ιταλοί επιστήμονες. Το τεστ θα βοηθήσει, μεταξύ άλλων, τους γονείς να γνωρίζουν κατά πόσο το παιδιά τους πάσχουν από χρόνια στέρηση ύπνου.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον δρ Φάμπιο Λάουρα του Ινστιτούτου Επιστημών της Διατροφής του Εθνικού Συμβουλίου Ερευνών της Ιταλίας, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό πειραματικής φυσιολογίας Experimental Physiology, βασίζουν το τεστ τους στην ανακάλυψη ότι μικροσκοπικά τμήματα του RNA (του «ξαδέρφου» μορίου του DNA, το οποίο μεταφράζει το γενετικό κώδικα σε πρωτεΐνες) μεταβάλλονται στο αίμα των ανθρώπων που δεν κοιμούνται αρκετά.

«Η μελέτη μας δείχνει για πρώτη φορά ότι τα επίπεδα συγκεκριμένων microRNA που κυκλοφορούν στο αίμα, είναι διαφορετικά σε όσους κοιμούνται λίγο, σε σχέση με όσους κοιμούνται φυσιολογικά. Αυτό θα επιτρέψει στους γιατρούς να προσδιορίζουν εύκολα κατά πόσο τα παιδιά κοιμούνται αρκετά, χρησιμοποιώντας ένα απλό τεστ αίματος, που θα παρέχει ενδείξεις και για άλλες όψεις της υγείας», δήλωσε ο δρ Λάουρα.

Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι ο ύπνος είναι ουσιώδης για την υγεία και τις σχολικές επιδόσεις των παιδιών, ενώ αργότερα στη ζωή η έλλειψη του σχετίζεται με διάφορα προβλήματα υγείας.

Οι ερευνητές, όπως γράφει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, μελέτησαν δείγματα αίματος από 111 υγιή παιδιά και εφήβους από οκτώ ευρωπαϊκές χώρες (μεταξύ των οποίων η Κύπρος), που χωρίστηκαν σε δύο ομάδες, του επαρκούς και τους ανεπαρκούς ύπνου. Ως ανεπαρκής για τα παιδιά θεωρήθηκε ο ύπνος κάτω των εννέα ωρών και για τους εφήβους κάτω των οκτώ ωρών.

Διαπιστώθηκε ότι -άσχετα με τη χώρα προέλευσης- είναι δυνατό, αναλύοντας τα microRNA στο αίμα, να διακρίνει κανείς με αρκετή αξιοπιστία αν κάποιος κοιμάται αρκετά ή όχι. Θα χρειαστεί πάντως κάποιος χρόνος, εωσότου υπάρξει διαθέσιμο ένα κανονικό κλινικό τεστ αίματος.

Το Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου (ΣΕΕ) είναι μια πάθηση κατά την οποία το άτομο εμφανίζει συχνά κοιλιακά συμπτώματα, όπως διάρροια, δυσκοιλιότητα ή και τα δύο.

Αν και δεν είναι γνωστή η ακριβής αιτία για το Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου, αυτό που ξέρουμε είναι ότι πρόκειται για μια διαταραχή που επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος και το έντερο αλληλεπιδρούν.

Όταν ένα άτομο έχει Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου μπορεί να παρατηρήσει ότι ορισμένα τρόφιμα φαίνεται να προκαλούν ή να επιδεινώνουν τα συμπτώματα.

Τι σημαίνει ότι μια τροφή “ενεργοποιεί” το Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου;

Αν και αυτές οι τροφές μπορεί να διαφέρουν από άτομο σε άτομο, οι γιατροί έχουν εντοπίσει ορισμένες συνήθεις τροφές που επηρεάζουν αρνητικά τους περισσότερους ανθρώπους με ΣΕΕ και τείνουν να προκαλούν περισσότερα πεπτικά συμπτώματα σε σχέση με άλλες τροφές.

Αν έχετε Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου πρέπει να εξαλείψετε ορισμένες, ή όλες αυτές τις τροφές και στη συνέχεια να τις επανεισάγετε σταδιακά, μία-μία κάθε φορά, για να εντοπίσετε εκείνες που επιδεινώνουν τα συμπτώματά σας.

Ποιες τροφές να αποφεύγετε

Πολλοί γιατροί συστήνουν ένα διατροφικό πλάνο με την ονομασία FODMAP (ακρωνύμιο για τις λέξεις fermentable, oligo-, di-, and monosaccharides and polyols), για να αποφευχθεί η εμφάνιση συμπτωμάτων ΣΕΕ.

Βασίζεται στην απάλειψη τροφών με διάφορους υδατάνθρακες, οι οποίοι είναι γνωστό ότι επιδεινώνουν τα συμπτώματα του ΣΕΕ, προκαλώντας φυσικά αέρια, πόνο στο στομάχι και δυσκοιλιότητα.

Παρακάτω αναφέρονται 16 τροφές που πρέπει να αποφύγετε σε μια διατροφή χαμηλής περιεκτικότητας σε τροφές της λίστας FODMAP. Αυτές είναι:

    μήλα
    τεχνητά γλυκαντικά, όπως σορβιτόλη, μαλτιτόλη, ή ξυλιτόλη
    φασόλια
    μπρόκολο
    λάχανο
    ανθρακούχα ποτά
    κουνουπίδι
    ρεβίθια
    λαχανοσαλάτα
    λακτόζη σε γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως γάλα, παγωτό, κρέμα γάλακτος και τυρί τύπου κότατζ (cottage)
    φακές
    αχλάδια
    ξινολάχανο (sauerkraut)
    σόγια
    καρπούζι
    πίτσα και τηγανητά

Αυτά είναι παραδείγματα των πιο συνηθισμένων τροφών, που είναι γνωστό ότι προκαλούν στομαχικές διαταραχές, όταν ένα άτομο έχει Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου. Είναι καλή ιδέα να κρατάτε ένα ημερολόγιο με την κάθε τροφή που επανεισάγετε μόνη της κάθε φορά στην διατροφή σας. Έτσι θα μπορέσετε να καταγράψετε τα συμπτώματα και να προσδιορίσετε εκείνες τις τροφές που σας ενοχλούν περισσότερο.

Μία στις έξι γυναίκες που αποβάλει βιώνει μακρόχρονο μετατραυματικό στρες σύμφωνα με μία νέα βρετανοβελγική επιστημονική έρευνα, τη μεγαλύτερη του είδους της μέχρι σήμερα σχετικά με τις ψυχολογικές επιπτώσεις του τερματισμού της εγκυμοσύνης σε πολύ πρώιμο στάδιο.

Οι ερευνητές του Imperial College του Λονδίνου και του Καθολικού Πανεπιστημίου της Λουβέν, με επικεφαλής τον καθηγητή Τομ Μπερν, που έκαναν τη δημοσίευση στο αμερικανικό περιοδικό μαιευτικής και γυναικολογίας «American Journal of Obstetrics and Gynaecology», ανέλυσαν στοιχεία για 737 γυναίκες που είχαν αποβολή πριν την 12η εβδομάδα της κύησης ή εξωμήτρια κύηση.

Διαπιστώθηκε ότι έναν μήνα μετά την απώλεια του εμβρύου σχεδόν το ένα τρίτο των γυναικών (29%) είχαν μετατραυματικό στρες, ενώ το ένα τέταρτο (24%) μέτριο έως σοβαρό άγχος και το ένα δέκατο (11%) μέτρια έως σοβαρή κατάθλιψη

Εννέα μήνες αργότερα, μία στις έξι γυναίκες (18%) είχε ακόμη μετατραυματικό στρες, ένα ανάλογο ποσοστό (17%) ένιωθε ακόμη μέτριο έως σοβαρό άγχος, ενώ το 6% συνέχιζε να έχει κατάθλιψη.

«Σχεδόν μία στις δύο γυναίκες βιώνουν απώλεια σε εγκυμοσύνη τους και για πολλές αυτό θα είναι το πιο τραυματικό συμβάν της ζωής τους. Η έρευνά μας δείχνει ότι η εν λόγω απώλεια ενός παιδιού μπορεί να αφήσει ένα διαρκές αποτύπωμα και να έχει ως συνέπεια η γυναίκα να πάσχει από μετατραυματικό στρες σχεδόν έναν χρόνο μετά», δήλωσε ο Μπερν.

Περίπου μία στις τέσσερις κυήσεις καταλήγουν σε αποβολή, συνήθως πριν ή κατά τη 12η εβδομάδα.

Μέσα χειμώνα και οι ιώσεις έχουν κάνει για τα καλά την εμφάνισή τους. Βήχας, καταρροή, μυϊκοί πόνοι, έλλειψη διάθεσης κι ενέργειας, είναι αυτά τα ενοχλητικά συμπτώματα, που θέλουμε να απαλλαγούμε όσο το δυνατόν γρηγορότερα.

Κι, όμως, σύμφωνα με τους ειδικούς, μπορείτε να αντιμετωπίσετε τις ιώσεις με απλές και φυσικές λύσεις, που βρίσκονται στα ντουλάπια της κουζίνας σας. Και δεν είναι άλλα από τα μπαχαρικά και τα βότανα. Δείτε παρακάτω, ποια είναι αυτά, σύμφωνα με την ιστοσελίδα Reader’s Digest.

Κανέλα

Χάρη στην αναλγητική της δράση, η κανέλα χρησιμοποιείται για την αντιμετώπιση της βρογχίτιδας. Μπορείτε να την προσθέσετε στα ροφήματα ή και στις σούπες σας.

Ρίγανη

Έχει αντιοξειδωτική δράση, γι’ αυτό  θα σας φανεί ιδιαίτερα χρήσιμη στην αντιμετώπιση διάφορων αναπνευστικών λοιμώξεων. Μπορείτε, λοιπόν, να φτιάξετε ένα αφέψημα ρίχνοντας ένα κουταλάκι του γλυκού ρίγανη σε μια κούπα νερό.

Τζίντζερ

Το τζίντζερ (ή αλλιώς πιπερόριζα) έχει μυοχαλαρωτική δράση και ανακουφίζει από τους ακούσιους σπασμούς που προκαλούν τον βήχα. Ταυτόχρονα, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα, βοηθώντας στο να εξουδετερωθεί ταχύτερα ο ιός.  Φτιάξτε ένα τσάι τρίβοντας τη φρέσκια ρίζα του τζίντζερ. Ή εναλλακτικά, μπορείτε να το προσθέσετε στη σούπα σας.

Μοσχοκάρυδο

Ένα από τα αποτελέσματα μία ίωσης, είναι η δυσκολία στο να κοιμηθούμε. Κι εδώ, έρχεται το μοσχοκάρυδο να κάνει τη δουλειά του, αφου χάρη στο αμινοξύ τρυπτοφάνη που περιέχει, διευκολύνει στον ύπνο.

Δεντρολίβανο

Το δεντρολίβανο έχει ισχυρή αντι-ιική δράση. Μπορείτε να φτιάξετε ένα αφέψημα, βράζοντας σε χαμηλή φωτιά για 10 λεπτά το φρέσκο δενδρολίβανο. Αν δεν έχετε φρέσκο, μπορείτε να ρίξετε μία κουταλιά του γλυκού αποξηραμένο δεντρολίβανο σε ένα φλιτζάνι ζεστό νερό.

Θυμάρι

Δρα ενάντια στον επίμονο βήχα και βοηθά τον οργανισμό να εξουδετερώσει τους ιούς. Επίσης, βοηθά στην αντιμετώπιση των γαστρεντερικών ενοχλήσεων που ενδεχομένως να συνοδεύουν την ίωση.

Σκόρδο

Ναι, οι περισσότεροι θέλουν να το αποφεύγουν λόγω της δυσάρεστης μυρωδιάς του. Ωστόσο, το σκόρδο έχει ευεργετικές ιδιότητες.  Είναι αντί-ιικό, αντιφλεγμονώδες κι αντιβακτηριδιακό, ενώ απαλύνει από πόνους στο στομάχι.

Πηγή: newsbeast.gr

  1. ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
  2. LIFE STYLE