Στα άτομα με υπνική άπνοια (ή άπνοια ύπνου) που αφήνεται χωρίς θεραπεία διακόπτεται επανειλημμένα η αναπνοή τους κατά τη διάρκεια του ύπνου, μερικές φορές ακόμα και εκατοντάδες φορές! Αυτό σημαίνει ότι ο εγκέφαλος -και το υπόλοιπο σώμα- δεν παίρνει αρκετό οξυγόνο.

Υπάρχουν δύο τύποι άπνοιας ύπνου:

Αποφρακτική υπνική άπνοια (obstructive sleep apnea - OSA): Είναι η πιο κοινή από τις δύο μορφές άπνοιας. Προκαλείται από απόφραξη των αεραγωγών, συνήθως όταν ο μαλακός ιστός στο πίσω μέρος του λαιμού “καταρρέει” κατά τη διάρκεια του ύπνου.

Κεντρική υπνική άπνοια (central sleep apnea): Σε αντίθεση με την αποφρακτική άπνοια ύπνου, οι αεραγωγοί δεν φράζουν, αλλά ο εγκέφαλος δεν σηματοδοτεί τους μυς να λειτουργήσουν για να αναπνεύσει το σώμα, λόγω αστάθειας/ανωμαλίας στο κέντρο ελέγχου του αναπνευστικού συστήματος.

Ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο από την υπνική άπνοια

Η άπνοια ύπνου μπορεί να επηρεάσει οποιονδήποτε σε οποιαδήποτε ηλικία, ακόμη και παιδιά. Οι παράγοντες κινδύνου είναι:

Το φύλο (οι άντρες επηρεάζονται περισσότερο)

Το σωματικό βάρος (οι υπέρβαροι επηρεάζονται περισσότερο)

Η ηλικία (τα άτομα άνω των 40 ετών επηρεάζονται περισσότερο)

Το αν κάποιος έχει μεγάλες αμυγδαλές, μεγάλη γλώσσα, ή μικρό οστό κάτω γνάθου

Το αν υπάρχει οικογενειακό ιστορικό υπνικής άπνοιας

Το αν κάποιος έχει γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση (καούρα)

Το αν το άτομο έχει ρινική απόφραξη λόγω σκολίωσης του ρινικού διαφράγματος, ή λόγω αλλεργιών, ή εξαιτίας άλλων προβλήματα των ρινικών κόλπων

Ποιες είναι οι επιπτώσεις από την υπνική άπνοια

Εάν αφεθεί χωρίς θεραπεία, η άπνοια ύπνου μπορεί να οδηγήσει σε διάφορα προβλήματα υγείας, όπως:

Υψηλή πίεση του αίματος (υπέρταση)

Εγκεφαλικό

Καρδιακή ανεπάρκεια, καρδιακή αρρυθμία και καρδιακές προσβολές

Διαβήτης

Κατάθλιψη

Επιδείνωση της ΔΕΠΥ

Πονοκεφάλους

Επιπλέον, η υπνική άπνοια που αφήνεται χωρίς θεραπεία μπορεί να ευθύνεται για μειωμένη απόδοση σε καθημερινές δραστηριότητες, όπως στην δουλειά και στο σχολείο, καθώς και για τροχαία ατυχήματα.

Υπνική άπνοια: Πώς αντιμετωπίζεται

Μπορείτε να αντιμετωπίσετε μόνοι σας τις ήπιες περιπτώσεις άπνοιας ύπνου με την αλλαγή της συμπεριφοράς σας, όπως:

 

Να χάσετε βάρος

Να αποφεύγετε την κατανάλωση αλκοόλ και υπνωτικών χαπιών

Να αλλάξετε την συνήθη σας θέση ύπνου για τη βελτίωση της αναπνοής (προσπαθήστε να μην κοιμάστε ανάσκελα)

Να κόψετε το κάπνισμα (το κάπνισμα μπορεί να αυξήσει την διόγκωση στην άνω αναπνευστική οδό, το οποίο με την σειρά του επιδεινώνει τόσο το ροχαλητό, όσο και την υπνική άπνοια)

Συνεχής θετική πίεση αεραγωγών (Continuous Positive Airway Pressure - CPAP)

Η συνεχής θετική πίεση αεραγωγού είναι μια θεραπεία κατά την οποία ο ασθενής φοράει μια μάσκα πάνω από τη μύτη ή/και το στόμα την ώρα που κοιμάται. Η μάσκα συνδέεται με ένα μηχάνημα που παρέχει μια συνεχή ροή αέρα μέσα στην μύτη. Αυτή η ροή του αέρα βοηθάει να διατηρηθούν ανοικτές οι αναπνευστικές δίοδοι, έτσι ώστε η αναπνοή να είναι κανονική. Η CPAP είναι η συνηθέστερη θεραπεία για την υπνική άπνοια.

Άπνοια ύπνου και οδοντικές συσκευές

Υπάρχουν ειδικές οδοντικές συσκευές που βοηθούν στο να μείνει ανοιχτός ο αεραγωγός κατά τη διάρκεια του ύπνου. Τέτοιες συσκευές μπορούν να σχεδιαστούν από οδοντιάτρους με εξειδικευμένη εμπειρία στη θεραπεία της άπνοιας ύπνου.

Χειρουργική επέμβαση για την υπνική άπνοια

Αν έχετε στραβό ρινικό διάφραγμα, υπερτροφικές αμυγδαλές ή μια μικρή κάτω γνάθο, μπορεί να χρειαστεί χειρουργική επέμβαση για να διορθωθεί η υπνική άπνοια.

Οι πιο συχνές επεμβάσεις περιλαμβάνουν:

Ρινική χειρουργική: Για τη διόρθωση του στραβού διαφράγματος

Πλαστική επέμβαση σε σταφυλή, ουρανίσκο και φάρυγγα (uvulopalatopharyngoplasty - UPPP): Είναι μια επέμβαση που αφαιρεί τον μαλακό ιστό στο πίσω μέρος του λαιμού και του ουρανίσκου, αυξάνοντας το πλάτος του αεραγωγού κατά το άνοιγμα του λαιμού για την αναπνοή

Χειρουργική επέμβαση στην κάτω γνάθο: Επιλέγεται για να διορθώσει ορισμένα δομικά προβλήματα στο πρόσωπο και τον λαιμό, τα οποία συμβάλλουν στην άπνοια κατά τον ύπνο

Πηγή: http://www.webmd.com

Οι κίνδυνοι για την υγεία που προέρχονται από την κακή στάση κατά τη χρήση κινητών τηλεφώνων δεν ανησυχούν πολλούς Αμερικανούς, έδειξε νέα έρευνα. Ωστόσο, ενδεχομένως θα έπρεπε.

Η κακή στάση μπορεί να οδηγήσει σε θέματα υγείας, όπως χρόνιο πόνο στη μέση, τον αυχένα και τα γόνατα, προβλήματα στο κυκλοφορικό, καούρες και προβλήματα στο πεπτικό σύστημα, ανέφεραν ερευνητές του Orlando Health system στη Φλόριντα.

 

Οι Αμερικανοί ενήλικες περνούν κατά μέσον όρο περισσότερες από 3,5 ώρες καθημερινά με τα κινητά τηλέφωνα, δηλαδή ενδεχομένως κοιτούν κάτω ή σε ‘’τεμπέλικη’’ στάση για μεγάλη περίοδο.

Σε έρευνα ρωτήθηκαν οι συμμετέχοντες να αναφέρουν το επίπεδο ανησυχίας τους για την ένταση στα μάτια, στον καρπιαίο σωλήνα και άλλες πιθανές συνέπειες στην υγεία από τη χρήση κινητών. Μόνο το 47% δήλωσε ότι ανησυχούσε για την κακή στάση και για το πώς επηρέαζε την υγεία τους.

Ο Nathaniel Melendez, δήλωσε ότι τα παραπάνω δεν αφορούν μόνο το κινητό αλλά κάθε φορά που βάζει κάποιος το σώμα του σε μη βέλτιστη θέση όπως όταν διαβάζει ένα βιβλίο, εργάζεται σε γραφείο ή χαλαρώνει στον καναπέ. Οι άνθρωποι δεν συνειδητοποιούν το βάρος που βάζουν στο σώμα τους όταν δεν ευθυγραμμίζεται σωστά ή πόσο μακριά πηγαίνουν οι διορθωτικές ασκήσεις και οι καθημερινές προσαρμογές προς τη βελτίωση θεμάτων στάσης και πόνου.

Ακόμα και η μικρή απόκλιση από την ευθυγράμμιση μπορεί να βάλει πολύ ένταση στο σώμα. Για κάθε 2,5 εκ. που κινείται το κεφάλι μπροστά από το σώμα προστίθενται στους ώμους 4,5 κιλά.

Τα περισσότερα προβλήματα που προκαλούνται από κακή στάση είναι αναστρέψιμα με μερικές απλές αλλαγές.

Η σοκολάτα είναι το αγαπημένο γλυκό πολλών και αν κάποιος επιλέξει τη μαύρη σοκολατα θα πρέπει να ξέρει ότι υπάρχουν πραγματικά οφέλη για την υγεία. Δείτε παρακάτω μερικούς λόγους για τους οποίους η μαύρη σοκολάτα είναι σύμμαχος για την υγεία.

Η μαύρη σοκολάτα προέρχεται από την επιλογή του καλύτερου κακάου που παράγεται στον κόσμο, χωρίς όμως να προσθέσετε μεγάλο αριθμό πρόσθετων συστατικών.

Η μαύρη σοκολάτα περιέχει υψηλή περιεκτικότητα σε φλαβονοειδή και επικατεχίνη, η οποία ευνοεί την καρδιαγγειακή υγεία.

Είναι επίσης μια εξαιρετική πηγή τρυπτοφάνης, ενός αμινοξέος που ρυθμίζει τους νευροδιαβιβαστές όπως η σεροτονίνη.

Επιπλέον, είναι μια εξαιρετική πηγή βιταμινών Β και Α , καθώς και ορυκτά όπως το μαγνήσιο, ο ψευδάργυρος, το ασβέστιο και πολλά άλλα.

Το αυγό είναι μια από τις τέλειες τροφές της φύσης. Δεν είναι μόνο πλούσιο σε θρεπτικές ουσίες αλλά και νόστιμο, οικονομικό, ενώ μπορεί να συμβάλει και στην απώλεια βάρους.

Δείτε 5 λόγους που πρέπει να αποτελεί μέρος της διατροφής σας σε συχνή βάση συχνά στη διατροφή σας.

Είναι γεμάτο θρεπτικές ουσίες

Αν ψάχνετε για εργοστάσιο θρεπτικών ουσιών σπάστε ένα αυγό. Ένα μεγάλο αυγό έχει 70 θερμίδες και παρέχει διάφορες ποσότητες από 13 ουσίες, όπως βιταμίνη D,  σίδηρο, ψευδάργυρο, λουτεΐνη, ζεαξανθίνη και χολίνη. Περιέχει επίσης 6 γρ. υψηλής ποιότητας πρωτεΐνη και αντιοξειδωτικά.

Είναι φτηνό και μπορείτε να το καταναλώσετε με πολλούς τρόπους

Εκτός του ότι είναι οικονομική πηγή πρωτεΐνης, το αυγό είναι μια από τις πιο ‘’ποικιλόμορφες’’ τροφές. Από σφιχτό, μελάτο, ποσέ και ομελέτα μέχρι κις και σουφλέ, δεν υπάρχει όριο στο πώς μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε στη μαγειρική.

Είναι φιλικό προς την καρδιά

Περισσότερα από 40 χρόνια έρευνας έδειξαν ότι οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να ευχαριστηθούν τα αυγά χωρίς να επηρεάζουν σημαντικά τον κίνδυνο καρδιοπάθειας. Έρευνες δείχνουν ότι τα κορεσμένα λιπαρά μπορεί ενδεχομένως να είναι πιο πιθανό να αυξάνουν το επίπεδο χοληστερόλης ενός ανθρώπου σε σχέση με τη διατροφική χοληστερόλη. Πρόσφατη ανάλυση έδειξε ότι η κατανάλωση ενός αυγού την ημέρα μειώνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου κατά 12%.

Βοηθά στην απώλεια κιλών

Η υψηλής ποιότητας πρωτεΐνη στα αυγά μπορεί να βοηθήσει να αισθάνεστε κορεσμό για μεγαλύτερο διάστημα-που μπορεί να συμβάλει στη διατήρηση υγιούς βάρους.

Ερευνητές δείχνουν ότι η κατανάλωση αυγών για πρωινό μειώνει την πείνα και την κατανάλωση θερμίδων στο γεύμα και στην υπόλοιπη ημέρα. Συγκριτικά με την κατανάλωση κουλουριού, άνθρωποι που έκαναν δίαιτα και κατανάλωναν αυγό για πρωινό έναντι πρωινού με κουλούρι ίδιων θερμίδων έχασαν 65% περισσότερο βάρος και σημαντικά περισσότερο κοιλιακό λίπος σε σχέση με όσους έτρωγαν πρωινό με κουλούρι.

Βοηθά στο χτίσιμο μυών μετά την άσκηση

Η κατανάλωση πλούσιων σε πρωτεΐνη τροφών, όπως τα αυγά, μετά την άσκηση μπορεί να βοηθήσει στην ενίσχυση της μυϊκής ανάκαμψης, παρέχοντας τα αμινοξέα που είναι αναγκαία για την επιδιόρθωση και το χτίσιμο μυϊκής μάζας. Στοχεύστε σε 20-30 γραμμάρια πρωτεΐνης σε κάθε γεύμα και ιδιαίτερα μετά την άσκηση, για να βοηθήσετε το μυϊκό ιστό να επιδιορθώσει τη σύνθεση πρωτεϊνών.

 

 

Η ατμοσφαιρική ρύπανση, η κακή ποιότητα του αέρα, δεν κάνει κακό μόνο στην υγεία (παθήσεις πνευμόνων, καρδιοπάθειες, εγκεφαλικά, καρκίνοι κ.ά.), αλλά μπορεί να κάνει τους ανθρώπους πιο επιθετικούς και συνδέεται με αύξηση της εγκληματικής βίας. Αυτό σύμφωνα με μία νέα αμερικανική επιστημονική μελέτη. Συγκεκριμένα, μετά την δημοσιοποίηση της πρόσφατης έρευνας ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο παιδικού θανάτου, οι ερευνητές του Πολιτειακού Πανεπιστημίου του Κολοράντο, με επικεφαλής τον επίκουρο καθηγητή Τζέσε Μπούρκχαρντ, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιβαλλοντικό περιοδικό «Environmental Economics & Management», συσχέτισαν στοιχεία του FBI για την εγκληματικότητα με στοιχεία για τα επίπεδα ρύπανσης του αέρα (συγκεντρώσεις μικροσκοπικών σωματιδίων ΡΜ2,5 και όζοντος).

Αύξηση ρύπανσης, αύξηση βίας

Διαπιστώθηκε ότι μία ημερήσια αύξηση των σωματιδίων κατά δέκα μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα σχετιζόταν με μία αύξηση κατά 1,4% των βίαιων εγκλημάτων, όπως οι σωματικές επιθέσεις. Επίσης, μία ημερήσια αύξηση κατά 0,01 μέρη ανά δισεκατομμύριο (ppb) στο όζον κοντά στο έδαφος σχετιζόταν με μία αύξηση κατά σχεδόν 1% των περιστατικών βίαιης εγκληματικότητας και ειδικότερα κατά 1,15% των βίαιων επιθέσεων.

«Όταν εκτίθεσαι σε περισσότερη ρύπανση γίνεσαι οριακά πιο επιθετικός, όχι κατ' ανάγκη σωματικά, αλλά μπορεί να επιτεθείς σε κάποιον λεκτικά, ενώ καταστάσεις που αλλιώς δεν θα είχαν κλιμακωθεί, ξεφεύγουν από τον έλεγχο», δήλωσε η ερευνήτρια Τζουντ Μπέιχαμ.

 

Οπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ η μελέτη δεν υπεισήλθε στους πιθανούς μηχανισμούς που συνδέουν τη ρύπανση με την επιθετικότητα, απλώς διαπίστωσε μία συσχέτιση. Μία άλλη μελέτη, με επικεφαλής τον Τζέσε Μπέρμαν του Πανεπιστημίου της Μινεσότα, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό επιδημιολογίας «Epidemiology», κατέληξε πάντως σε παρόμοια συμπεράσματα.

 

  1. ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
  2. LIFE STYLE